Kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

62
13
jtermiteo:
Undrar lite om att ha kackerlackor. Hur svåra är dem att hålla(hört att de är ganska lätta)? Vilken art är bäst att börja med? Hur stort bo/terrarium behöver de? Om ni vet en bra försäljare kan ni länka.

429
254
JACLAR123:
B.dubia är den klart enklaste och populäraste foderkackerlackan. De innehåller mycket näring och nypherna är väldigt mjuka. Har du läst detta skötselrådet ännu? :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=b_dubia

Mvh Jacob 



62
13
jtermiteo:
Tack, tittar på skötseltråden just nu som du länka till

2966
1645
Hoggaforfan:
Dubia är bland de vanligaste och enklaste vad jag vet, smiter den så kan de ändå inte reproducera sig i vårat inomhusklimat och dör efter en tid. Ej glasklättrare.
Sen finns det arter som kan flyga, är glasklättrare och kan reproducera sig i andra änden på skalan med den tyska kackerlackan i topp har jag förstått det som. Smiter en så ring Anticimex. ;-)

Hur stor odling du behöver beror på vad du ska ha den till och hur många du vill ha. Allt från 1st i en tändsticksask till våra odlingsbackar på totalt 340 liter. Finns inga L80 regler för insekter.

En plastlåda, lite äggkartonger och ev fat till maten räcker. Du kan kompletera med värmeslinga så blir det fler kackerlackor lite snabbare.
En del kör med bottensubstrat (torv, hönsfoder etc), andra inte.

Finns några privata här tex Bomben6, Pangdubia etc. Se köp  sälj-delen
Finns ju även djuraffärer som Herpers Choise, Reptilgrottan osv

På mässorna finns ju alltid dubia 

2
1
Merfnad:
Jag har haft dubia och dom är som sagt väldigt lättskötta, men ska man skaffa kackerlackor som terrariedjur snarare än foderinsekter i en plastlåda finns det ju många arter att välja mellan som kanske är finare eller mer intressanta. Jag ska försöka ta mig till reptilmässan nästa helg för att skaffa något nytt! Bland företagen som är med där (sthlmreptileshow.se/medverkande.html ) finns nog en del att välja mellan, och jag tror skötseln är ungefär samma för många arter, vissa är dock känsligare med rätt temp och luftfuktighet.

109
14
Tyris:
Igår när jag var och handlade syrsor i Växjö så fattade jag att djuraffären hade kackerlackor av arten Argentiska Dubia (typ) De var ju hur stora som helst, typ tio centimeter och jag tyckte inte alls att de såg äckliga ut, mer som djur än insekter. Men går det att ge så stora till leopardgeckos? Dör de om de rymmer?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Tyris skrev:
Igår när jag var och handlade syrsor i Växjö så fattade jag att djuraffären hade kackerlackor av arten Argentiska Dubia (typ) De var ju hur stora som helst, typ tio centimeter och jag tyckte inte alls att de såg äckliga ut, mer som djur än insekter. Men går det att ge så stora till leopardgeckos? Dör de om de rymmer?


Det måste i sånna fall måste det ha varit någon annan sorts kackerlacka för dem blir inte 10cm stora.

109
14
Tyris:
SwedishSnakeMaffia skrev:


Det måste i sånna fall måste det ha varit någon annan sorts kackerlacka för dem blir inte 10cm stora.


Men den som jobbade där sa att det var sånna.

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Konstigt för jag har aldrig gört talas om att dubias som kan bli 10cm stora?

109
14
Tyris:
SwedishSnakeMaffia skrev:
Konstigt för jag har aldrig gört talas om att dubias som kan bli 10cm stora?


De kanske inte var 10 cm exakt men det var Argentinska Dubia.
Nu till frågan går det att mata med sånna?
Överlever de om de rymmer?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild