Hur mycket äter din skäggis?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5
0
Rockzockan:

Behöver lite info om hur mycket en skäggagam äter. Kan man "tvinga" den till att lära sig äta grönsaker så att det inte blir så stort behov av animalisk föda?


225
4
ia_:

Det är lite olika från individ till individ. 
Min här hemma kan lätt trycka i sig 8 nästan vuxna dubias+grönsaker.

En skäggis äter i princip bara animaliskt till en början och när den blir äldre fasar den ut den animaliska delen och går mer och mer mot vegetabiliskt för att till slut äta runt 75 vegetabiliskt mot 25 animaliskt.

Man skall inte tvinga ett djur att äta annan mat än den som djuret är anpassat för. De skall ha animaliskt. Tycker du insekter är obehagliga finns det massor med ödlor som enbart äter grönt och då är det ett mycket bättre alternativ. :)

(Även om jag är partisk och tycker att skäggisar är en utav de bästa ödlesorterna! ;) )


266
18
Jazen:

som ia_ skriver , min är ca 4-5mån och har precis börjat äta grönsaker, ibland vill han inte alls och ibland går han själv fram till skålen o äter. Idag ville han t.ex inte alls och sedan blir det dubior varjedag. Lite mindre än vuxna tryckerhan i sig kanske 5-6st per dag.

Brukar lägga in färsk sallad 06 på morgon och sedan får han dubior runt 13 tiden.

Bästa är att ha en egen dubia odling, går inte att springa till djuraffärn hela tiden =)


309
239
Gogs:

Min skäggis är runt 6 år gammal nu och han är väl en ovanlig individ då han nästan alltid ratar grönfoder utan vill helst ha insekter... Visst ibland så käkar han grönt åxå men rätt sällan.... Har testat att blanda massa olika sorters grönsaker och frukt men han låter det för det mesta bara ligga och torka ihop sen får man kasta det... Dubia däremot hoppar han på direkt o käkar...


102
1
dragster:

har en 6åring som vägrar annat än dubia, zophobas, syrsor o gräshoppor...


266
18
Jazen:

hmm påverkar det skäggisens välbefinnande om den inte käkar sallad?

ni med vuxna skäggisar, hur ofta matar ni dom med levande då dom bara äter insekter?


225
4
ia_:

Ju tidigare man vänjer de vid grönt, desto enklare brukar det gå. :)
Mitt mongo käkar det mesta i frukt och grönväg utom groddar, men däremot vägrar han zophorbas ist! :P


5
0
Rockzockan:

Tack alla svar :)

Nä, jag är inte rädd för insekter ;)

Varför jag undrar är att jag står här med ett färdigt terrarium o planerade köpa skäggis nästa vecka.

Pratade med en djurhandlare angående maten o han sa att de äter a 30 syrsor om dagen som vuxen. Har för mig att jag läst nånstans att de äter mycket som små men färre när de blir vuxna.

Problemet jag har är att jag har ca 10 mil till närmaste djuraffär o med den mängden syrsor de ska äta kan det bli rätt kämpigt :) Kanske kan köpa ca 150 åt gången för jag har ju inte hur mkt plats för dem, risk att de äter upp varandra om det blir för trångt åt dem. Lär ju inte räcka många dagar. Djurhandlaren sa att man kan typ tvinga dem att vänja sig med mer grönt än levande men kände att jag vill fråga vana skäggis-ägare. Odla själv?...njaaa

Funderade på dabbagam istället men de kräver mkt mer värme än vd jag har ordnat det för.....Får väl köpa en dvärghamster istället....not!


225
4
ia_:

Haha, hamster... =P

Ett hett tips är att ha kackerlackor hemma. Dels förökar de sig som ogräs, mycket tåligare (för mig i alla fall) än syrsor, luktfria och tysta!

Jag har ihjäl syrsor på löpande band om jag köper sådana, medans kackisarna klarar sig i ett par år!
Nuförtiden köper jag syrsor för max två dagar, så jag slipper känna mig som värsta massmördaren... hehe.


269
60
Jonas:

har dabbagam och dom är trevliga men inte enns nära en skäggagam i trevlighet.

 

finns en anledning varför skäggis är en av sveriges vanligaste ödlor:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild