Lack - alternativ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

375
251
Doxster:
Hej igen!

Har nu strukit på första lagret lack i terrarerna, som fuktspärr så klart. Blev tipsad om Flügger Natural Wood 50 (golvlack). Men med facit i hand så gick det åt en hel burk (0,75L) till mina 4x 150x60x60 burkar.

Tanken var att göra tre strykningar. Nu har jag bara kört dom stora plana ytorna, har alla reglar kvar att lacka. Flüggers lack kostar 299:- burken, finns det några billigare alternativ som fungerar lika bra eller nära på? Är inte så sugen på att lägga 600:- till på lack...

Tack på förhand!

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
Därför man bygger i formplyfa 

375
251
Doxster:
Westman skrev:
Därför man bygger i formplyfa 


Tack för att du tog dig tid med en meningslös kommentar, den betydde verkligen mycket. Jag blir alldeles varm inombords när jag ser hur mycket energi du la ner på dina fem ord, du gör oss alla stolt.

Jag tänkte bygga i formplyfa, men eftersom att varje bygghandel väljer att behandla sina formplyfaskivor som spillmaterial kände jag att jag inte ville ha helt skeva terrarium.

Medlem i DHF
1082
773
Westman:

Doxster skrev:


Tack för att du tog dig tid med en meningslös kommentar, den betydde verkligen mycket. Jag blir alldeles varm inombords när jag ser hur mycket energi du la ner på dina fem ord, du gör oss alla stolt.

Jag tänkte bygga i formplyfa, men eftersom att varje bygghandel väljer att behandla sina formplyfaskivor som spillmaterial kände jag att jag inte ville ha helt skeva terrarium.


Va så lite så.

Dom blir inte skeva efter man sågat till och skruvat ihop. 


230
185
Humi:
Doxster skrev:
Hej igen!

Har nu strukit på första lagret lack i terrarerna, som fuktspärr så klart. Blev tipsad om Flügger Natural Wood 50 (golvlack). Men med facit i hand så gick det åt en hel burk (0,75L) till mina 4x 150x60x60 burkar.

Tanken var att göra tre strykningar. Nu har jag bara kört dom stora plana ytorna, har alla reglar kvar att lacka. Flüggers lack kostar 299:- burken, finns det några billigare alternativ som fungerar lika bra eller nära på? Är inte så sugen på att lägga 600:- till på lack...

Tack på förhand!


Beror lite på vad som ska målas. 
Biltemas Kök och badrumsfärg har fungerat i mina skåp. Går att ha i brytpasta om du vill ha färg på kalaset.
Sen kan du köra med PVA lim om du föredrar det :>

375
251
Doxster:

Humi skrev:


Beror lite på vad som ska målas. 
Biltemas Kök och badrumsfärg har fungerat i mina skåp. Går att ha i brytpasta om du vill ha färg på kalaset.
Sen kan du köra med PVA lim om du föredrar det :>


Den färgen är vit? Hade inte tänkt ha någon färg, men kan vara värt en funderare. Hur många lager med det har du använt?

Var hittar jag PVA lim?

Tack för hjälpen!

Edit: Terrarierna är byggda i OSB.


375
251
Doxster:
www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Fernissa-syntetisk---Lack-2000017207/

Är detta något som kan användas?

230
185
Humi:


Om du ska använda terrariet inom en månad så bör du inte använda lack. Lack innehåller gifter och tar lång tid att få ut. Även efter att det slutar lukta så finns gifterna kvar.
PVA lim kan du hitta på flera olika ställen, www.kontorsgiganten.se/bild-och-form/pva-5-l-9272805 är ett exempel. 
Har själv aldrig gjort några tester med det, men finns en hel del här på forumet som har det. Sök lite så hittar du lite byggtrådar om PVA. 

Exempel: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4078

När jag målar med Kök och badrum så har jag kört 3 lager. Börjar med att foga alla skarvar, sen målar jag 3 gånger med pensel för att försäkra mig om att jag kommer ner i alla springor och sånt.

375
251
Doxster:
Humi skrev:


Om du ska använda terrariet inom en månad så bör du inte använda lack. Lack innehåller gifter och tar lång tid att få ut. Även efter att det slutar lukta så finns gifterna kvar.
PVA lim kan du hitta på flera olika ställen, www.kontorsgiganten.se/bild-och-form/pva-5-l-9272805 är ett exempel. 
Har själv aldrig gjort några tester med det, men finns en hel del här på forumet som har det. Sök lite så hittar du lite byggtrådar om PVA. 

Exempel: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4078

När jag målar med Kök och badrum så har jag kört 3 lager. Börjar med att foga alla skarvar, sen målar jag 3 gånger med pensel för att försäkra mig om att jag kommer ner i alla springor och sånt.


Tack!

Lutar åt våtrumsfärgen. Lite sugen på en färgspruta också, det borde ju hjälpa till att få ner det i ojämnheterna. Frågan är bara hur pass det stänker...

230
185
Humi:
Doxster skrev:


Tack!

Lutar åt våtrumsfärgen. Lite sugen på en färgspruta också, det borde ju hjälpa till att få ner det i ojämnheterna. Frågan är bara hur pass det stänker...


Inte spruta! Kommer ta längre tid då du först måste maskera hela rummet om du inte vill få färg överallt. 
Sen kommer du behöva stryka efter med pensel för att vara säker att det går ner i skivorna. 
I så fall är det bättre med att pensla skarvar och rolla resten :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild