Mesobothus caucasicus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

64
67
AntonTheLizard:
Hej, är det nån här som också har en mesobothus caucasicus, Jag har köpt en nyligen i torsdags men han är bara under sanden hela tiden jag ser honom knappt. Är detta ett normalt ? Jag har läst på så mycket ja kan om dessa varelser innan jag skaffa en men det fanns knappt nåra skötselråd nån stanns, Så om ni har tips och sånt får ni gärna skriva.....mvh Anton

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Inte många skorpioner man ser på dagtid :)

Jag har inte haft just den arten själv men vad stod det om den då, var det en dagaktiv art? Grävande art? :)


64
67
AntonTheLizard:
Det stog ingenting förutom storlek rekomenderade terrariemått värme mat och ursprung, det fanns knappt nån ting att läsa på, ja köpte han på hc men dem berätta inte mer än vad jag redan läst :)

1275
1724
Falk:

Sök på vetenskapliga namnet tillsammans med habitat osv så brukar man kunna läsa sej till lite allt möjligt.

Du kan också lägga till paper eller description efter artnamnet så brukar man finna papper


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Fanns ju en hel del läsning om det släktet om man googlade det vetenskapliga namnet (som man alltid ska göra vid sökningar!) 

Nu har jag ingen aning om vilken erfarenhet du har av giftiga djur sen innan men råder dig absolut att läsa på mer om giftet på arten och tillägger att den bör absolut inte hanteras någonting, såklart :) Men det hoppas jag är självklart redan! 

För att svara på om det är normalt att du aldrig ser den, svar JA :D 


2966
1645
Hoggaforfan:
Troligtvis inget du kommer att se dagtid förutom vid matning. Installera en blå LED så kanske du ser den nattetid.

scorpiones.pl/buthidae/115-mesobuthus-caucasicus-nordmann-1840 genom google translate:
Occurrence: Armenia, Azerbaijan, China, Georgia, Iran, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Russia, Tajikistan, Turkey, Turkmenistan, Ukraine, Uzbekistan, Iraq (?).
Environment: In general, occur in dry areas, sheltering under rocks. The area of occurrence is too wide to unequivocally determine the ideal conditions.
Size: Up to 8 cm, depending on the subspecies and gender.
Appearance: General pale yellow coloration. You can also see greenish hues.
Venom: No data.
The course of life: Species of short time occurs in cultures, not known is so exact length of life, or the time it takes to reach maturity. Suggesting that the data concerning related species, we can draw the conclusion that there are about 4-6 years.
The culture conditions Terrarium: For just one piece of container 20x20 cm hand to ensure we have a little more space. Temperature: 26-32 ° C at night multi-stage decline.
Humidity: 40-50%. Shallow bowl of water filled once every 2 weeks, it should be ensured - especially in the case of pregnant females.
Substrate: sand can be mixed with clay or coconut fiber.
Identifying gender: Number of teeth on pectins depends on the subspecies. For M. caucasicus intermedius 20-25 in dams 26-30 in males. For M. caucasicus przewalskii, 15-19 in females, 19-23 males. Counting teeth is not so certain way, taking into account that the identification of the subspecies may have become a mistake (or most often it is not identified). Chele males are slightly more massive, V metasomal segment is longer and thinner.

64
67
AntonTheLizard:
Okej tack för hjälpen alla trevliga med människor jag uppskattar det verkligen :-)

17
17
nisse8888:
Jag har själv denna och haft ett tag, dem tycker om o gräva ner sig och den e tråkig :) för det e väldigt sällan den visar sig, det är ej speciellt aktiv av sig, det är relativt ny i hobbyn med där av det ej finns jättemycket info,

64
67
AntonTheLizard:
nisse8888 skrev:
Jag har själv denna och haft ett tag, dem tycker om o gräva ner sig och den e tråkig :) för det e väldigt sällan den visar sig, det är ej speciellt aktiv av sig, det är relativt ny i hobbyn med där av det ej finns jättemycket info,

Okej
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild