Lättströ hampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1663
779
fluffis:
Doxster skrev:


Har du hittat något som är bättre i ungefär samma prisklass?


Nä. Men kommer att fortsätta med alspån i mina hyfsat torra terrarier (när lättströbalarna är slut). Nackdelen med alspån är att det är rätt dyrt och inte bra på att hålla fukt. Det ser väl inte särskilt naturligt ut heller men det ser åtminstone fräscht ut, är lätt att städa och har en färg som gör att det är lätt att hitta skithögarna.



375
251
Doxster:
Nu ska ju inte jag ha några arter som älskar fukt, och tänkte ha en fuktlåda inne hos dom ändå, så just dom egenskaperna är kanske inte lika viktiga för mig som för andra.

Men med tanke på era erfarenheter så kanske mixsäcken vore det bättre valet?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag använder hampaströ i en av mina större burkar hemma, mest för att jag verkligen gillar utseendet! Nästan alla andra burkar har jag mörkt bottensubstrat i så att bryta av med ett ljust material var kanon tyckte jag! 

Det finns några för och nackdelar med hampaströ, precis som med alla andra material :) Ska du inte ha det så väldigt fuktigt så kan du absolut använda hampaströt, det lämpar sig mindre bra i fuktiga terrarier. 

Det går ju även att blanda olika material, så får man dom snyggaste burkarna tycker jag, exempelvis hampaströ + torv, sen kan man även blanda i löv eller mossa för ett mer naturligt resultat. Möjligheterna är oändliga bara man är lite fullifan ;) 


375
251
Doxster:
Får väl jobba mig igenom Granngårdens sortiment en bal i taget helt enkelt ;)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Doxster skrev:
Får väl jobba mig igenom Granngårdens sortiment en bal i taget helt enkelt ;)


Hahah! Nu låter du som en riktig herpetolog :) Man kan aldrig prova för många material, jag tror ofta det är rätt personligt vad man gillar och inte gillar, men här hemma försöker jag blanda ut mina material med löv, mossa, grenar osv för att få en mer naturtrogen look på det hela, också det en smaksak givetvis :) 


375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:


 

Hahah! Nu låter du som en riktig herpetolog :) Man kan aldrig prova för många material, jag tror ofta det är rätt personligt vad man gillar och inte gillar, men här hemma försöker jag blanda ut mina material med löv, mossa, grenar osv för att få en mer naturtrogen look på det hela, också det en smaksak givetvis :) 



Jag gillar också naturtroget, men jag är också ganska bekväm av mig... Kommer hämta två olivpyton och två nätpyton i December. Oliverna lever ju i sandiga/klippiga områden, och sand är ju ett skitstörigt bottensubstrat. Nätpyton kan man ju göra en djungelinredning till, lite i taget :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Doxster skrev:


Jag gillar också naturtroget, men jag är också ganska bekväm av mig... Kommer hämta två olivpyton och två nätpyton i December. Oliverna lever ju i sandiga/klippiga områden, och sand är ju ett skitstörigt bottensubstrat. Nätpyton kan man ju göra en djungelinredning till, lite i taget :)


Två fantastiska arter, grattis! :) Vad är det för Nätpytons? Det är just till en Nätpyton jag har hampaströ, har fungerat hittils iaf. 

Personligen gillar jag sand riktigt mycket!! Synd att inte fler ormar kan ha det :D Dock använder jag sand till mina Morelia bredli. 


1663
779
fluffis:
Doxster skrev:
Nu ska ju inte jag ha några arter som älskar fukt, och tänkte ha en fuktlåda inne hos dom ändå, så just dom egenskaperna är kanske inte lika viktiga för mig som för andra.

Men med tanke på era erfarenheter så kanske mixsäcken vore det bättre valet?


Personligen skulle aldrig vilja ha torv om det inte hålls fuktigt. Det blir dammigt. Inte så att det yr damm men det lägger sig på bottnen och är inte trevligt.

Att testa dig fram låter väldigt klokt! :)

375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:


 

Två fantastiska arter, grattis! :) Vad är det för Nätpytons? Det är just till en Nätpyton jag har hampaströ, har fungerat hittils iaf. 

Personligen gillar jag sand riktigt mycket!! Synd att inte fler ormar kan ha det :D Dock använder jag sand till mina Morelia bredli. 



Tackar! Det är 62.5% SD nät, två 0.1. En tiger och en platinum.

1229
464
leedragon:
minns jag rätt sp ska det ha nåt oljegrej som kan irritera ögon och andra grejer
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild