Landsköldpadda eller inte landsköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

102
42
BioHazard_89:

Funderade på att skaffa en landsköldpadda men vet inte vart jag ska börja söka fakta, därför vänder jag mig hit.

Vilken sort är bra för nybörjare? (vill gärna inte hålla på med dvalning)

Vad kan behövas till denne? (Ljusrörs sort och temp)

Dela gärna med er om ni har tipps och ertarenheter :)


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Du kan börja med att läsa igenom terrariedjur.se´s skötselråd om sköldpaddor, finns en del faktiskt! :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles


102
42
BioHazard_89:
Jonas_ skrev:
Du kan börja med att läsa igenom terrariedjur.se´s skötselråd om sköldpaddor, finns en del faktiskt! :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles






Har redan gjort, och eftersom jag var intreserad av en landskölpadda gick det ganska snabbt ^^

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

BioHazard_89 skrev:





Har redan gjort, och eftersom jag var intreserad av en landskölpadda gick det ganska snabbt ^^


Jag förstår :) Ja hoppas du får några bra svar från nån här, verkar ju finnas ett par stycken här som är ordentligt duktiga på landsköldpaddor. 

Lycka till.

 


2966
1645
Hoggaforfan:
Jag gillar våra rödfotade (Chelonoidis carbonaria), de verkar inte gå i ide vad jag märkt.
Annars brukar grekisk landsköldpadda och Rysk stäppsköldpadda rekommenderas för de tål vårat klimat bra. 
Barkskog vet jag är mycket intresserad av just landsköldpaddor

593
551
Redfoot:
Hoggaforfan, jag trodde du visste att födfotade inte dvalar eftersom du håller denna art. Håller själv rödfotade och nej, de dvalar inte, möjligtvis en liten sommarsömn på någon vecka när det är som varmast. 
BioHazard_89 den frågan du ställer får förmodligen ett svar som är färgat av den som svarar beroende på vilken art den håller. Rödfotade är besvärligare att hålla än många andra arter, däremot europeiska arter är mer anpassade för vårt klimat och borde vara lättare att hålla. Men det är många parametrar som ska vävas in innan man kan med säkerhet säga vilken art som är "lättast". 
Ingen art är lätt, alla kräver sin kunskap för att inte tala om utrustning. Bäst är väl att försöka bestämma sig för någon art efter gediget påläsande och sedan ställa specifika frågor.
/R


2966
1645
Hoggaforfan:
Redfoot skrev:
Hoggaforfan, jag trodde du visste att födfotade inte dvalar eftersom du håller denna art. Håller själv rödfotade och nej, de dvalar inte, möjligtvis en liten sommarsömn på någon vecka när det är som varmast. 
BioHazard_89 den frågan du ställer får förmodligen ett svar som är färgat av den som svarar beroende på vilken art den håller. Rödfotade är besvärligare att hålla än många andra arter, däremot europeiska arter är mer anpassade för vårt klimat och borde vara lättare att hålla. Men det är många parametrar som ska vävas in innan man kan med säkerhet säga vilken art som är "lättast". 
Ingen art är lätt, alla kräver sin kunskap för att inte tala om utrustning. Bäst är väl att försöka bestämma sig för någon art efter gediget påläsande och sedan ställa specifika frågor.
/R


Jag jobbar bara med dem men det är chefen som håller dem ;-)
Djurdelen ligger på honom men jag snappar ju upp en del under tiden. Däggdjur är mer min avdelning rent kunskapsmässigt :-)

102
42
BioHazard_89:

Redfoot skrev:
Hoggaforfan, jag trodde du visste att födfotade inte dvalar eftersom du håller denna art. Håller själv rödfotade och nej, de dvalar inte, möjligtvis en liten sommarsömn på någon vecka när det är som varmast. 
BioHazard_89 den frågan du ställer får förmodligen ett svar som är färgat av den som svarar beroende på vilken art den håller. Rödfotade är besvärligare att hålla än många andra arter, däremot europeiska arter är mer anpassade för vårt klimat och borde vara lättare att hålla. Men det är många parametrar som ska vävas in innan man kan med säkerhet säga vilken art som är "lättast". 
Ingen art är lätt, alla kräver sin kunskap för att inte tala om utrustning. Bäst är väl att försöka bestämma sig för någon art efter gediget påläsande och sedan ställa specifika frågor.
/R




Vad jag menade var inte vilken som var lättats, utan vilken art som är bra för en nubörjare. (inte så känslig och sånt)

Och jag är fult medveten om att alla arter behöver olika saker, det var däför jag skrev att jag funderade på att skaffa. Jag har inte bestämt mig än... jag skrev också att jag gärna ville höra tipps och erratenheter av folk som har mer kunskap än jag. Den enda erfarenhet jag har var när jag under 3 dagar tog hand om en bortsprungen 20år gammal leopardsköldpadda. det var då kag började bli nufiken.


102
42
BioHazard_89:
Hoggaforfan skrev:
Jag gillar våra rödfotade (Chelonoidis carbonaria), de verkar inte gå i ide vad jag märkt.
Annars brukar grekisk landsköldpadda och Rysk stäppsköldpadda rekommenderas för de tål vårat klimat bra. 
Barkskog vet jag är mycket intresserad av just landsköldpaddor



Det lutar mot den grekiska, men jag blev väldigt osäker på om det ska dvalas eller inte. Det framkommer i texten som att det inte spelar någon roll


102
42
BioHazard_89:
Jonas_ skrev:


 

Jag förstår :) Ja hoppas du får några bra svar från nån här, verkar ju finnas ett par stycken här som är ordentligt duktiga på landsköldpaddor. 

Lycka till.

 





Tack så mycker =D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild