Prissättning av reptiler.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
16
JoakimO:
Vad använder ni er av för verktyg när ni sätter pris på era reptiler? 
Kollar ni olika köp/sälj sidor ute i europa eller går ni efter andra kriterier? 

Blev lite nyfiken på detta i Sverige då vänner i Amerika kämpar med prisdumpningar och vissa får lägga ner sin avel då det inte är värt det längre. (Sen tycker jag inte att man ska ge sig in på avel av den enda anledningen att göra sig en hacka, men det är en annan diskussion.)
Kungspyton "industrin" är väll där det är mest påtagligt, morpher som för 1-2-3 år sedan gick loss för 20 000:- ligger idag nere på 1500-3000:-

Så hur gör ni för att ligga på en rimlig prisnivå men ändå vara konkurenskraftig? 

Jag själv brukade försöka lägga mig i mitten av toppel/dalen dvs kostade ormen 3000:- som dyrast och 2000:- som billigast så la jag mig på 2500:- 

Har inte varit i köp/sälj tagen på mycket mycket länge, men på senaste har jag börjat se mig om efter lite nya projekt att ge mig in i. Och jag måste säga att marknaden är väldigt spretig just nu rent prismässigt. 


Och en rant!!! :) 
Alla dessa återkommande bud annonserna som dyker upp med samma djur och användare vecka ut och vecka in. Sätt ett pris, uppenbart är att du inte kommer kunna mjölka maxpris då hade du sålt för flera veckor sedan. 
Tror många med mig bara scrollar vidare så fort det står PRIS=bud *gäsp* 



43
16
ormarna:
JoakimO skrev:
Vad använder ni er av för verktyg när ni sätter pris på era reptiler? 
Kollar ni olika köp/sälj sidor ute i europa eller går ni efter andra kriterier? 

Blev lite nyfiken på detta i Sverige då vänner i Amerika kämpar med prisdumpningar och vissa får lägga ner sin avel då det inte är värt det längre. (Sen tycker jag inte att man ska ge sig in på avel av den enda anledningen att göra sig en hacka, men det är en annan diskussion.)
Kungspyton "industrin" är väll där det är mest påtagligt, morpher som för 1-2-3 år sedan gick loss för 20 000:- ligger idag nere på 1500-3000:-

Så hur gör ni för att ligga på en rimlig prisnivå men ändå vara konkurenskraftig? 

Jag själv brukade försöka lägga mig i mitten av toppel/dalen dvs kostade ormen 3000:- som dyrast och 2000:- som billigast så la jag mig på 2500:- 

Har inte varit i köp/sälj tagen på mycket mycket länge, men på senaste har jag börjat se mig om efter lite nya projekt att ge mig in i. Och jag måste säga att marknaden är väldigt spretig just nu rent prismässigt. 


Och en rant!!! :) 
Alla dessa återkommande bud annonserna som dyker upp med samma djur och användare vecka ut och vecka in. Sätt ett pris, uppenbart är att du inte kommer kunna mjölka maxpris då hade du sålt för flera veckor sedan. 
Tror många med mig bara scrollar vidare så fort det står PRIS=bud *gäsp* 



Jag håller med före gående.står det GE ETT BUD skrollar ja vidare har själv 2st regnbågar priset på dessa idag är ett hån mot dom jag tänker inte sälja mina ormar men om de nu skulle få ungar är det knappast värt att lägga ut en annons man får inget för dom. 

375
251
Doxster:
Det är ju som allt annat, utbud och efterfrågan styr. Efterfrågan har dalat på KP om man jämför med för 5-6 år sen, men utbudet är enormt. Då går ju priserna ner i rask takt tyvärr, alla vill sälja, ingen vill sitta på 100 ungar.

Samma sak med regnbågar, efterfrågan verkar inte vara stor, utbudet verkar inte heller vara särskilt stort. Då hamnar den arten naturligt lägre ner på skalan.

Personligen kollar jag Europa och Sverige, sen får man göra en avvägning av hur marknaden ser ut. USA kollar jag inte mycket på. Men i slutändan handlar det om vilken sits du är i som säljare, vad tycker du djuret är värt, har du möjlighet att ha kvar djuret en period om du inte får det sålt för den pengen m.m.

Många sitter ju trångt till och måste kränga iväg sina nykläckta, för dom har helt enkelt inte plats att ha dom kvar. Sen finns det ju dom som enbart gör det för pengarna också, men den ranten ger jag mig inte in i idag :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild