Insekter som husdjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
3
Jacob03:
Vet någon om det är "olagligt" att ta insekter insekter från naturen och ha i terrarium?
Har frågat de jag känner men inget vet något om det.

141
109
stefan707:
Första tanken som slog mig, var att kolla om de är fridlysta, i så fall bör de väll vara aja baja? Annars har jag faktist ingen aning. 

64
67
AntonTheLizard:
Nej det är nog inte olaglit om dem inte är fridlysta som stefan skrev.

12
3
Jacob03:
Ok tack.


356
177
krypet:
Det kan vara knepigt att ta in svenska arter om du inte har möjlighet att ge dem sval vintervila. Många av våra inhemska djur behöver det.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Så länge dom inte är fridlysta så är det helt ok att ta in vilda insekter (och andra leddjur) och ha som husdjur. Jag har några års erfarenhet av att ta in vilda småkryp och ha som husdjur, men jag har dom ett tag och så släpper jag ut dom sedan. Bland småkryp som man tar in från naturen har jag just nu presentspindel, trummvargspindel, brun stenkrypare, någon sorts miliped, en skalbaggslarv (kommer förmodlingen från någon guldbagge) och någon typ av dykare. Det är bara att fråga mig om du undrar något angående skötsel på något svenskt småkryp.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Vad för sorts småkryp tänkte du på?

141
35
GeckoLover99:
EmanuelKarl skrev:
Så länge dom inte är fridlysta så är det helt ok att ta in vilda insekter (och andra leddjur) och ha som husdjur. Jag har några års erfarenhet av att ta in vilda småkryp och ha som husdjur, men jag har dom ett tag och så släpper jag ut dom sedan. Bland småkryp som man tar in från naturen har jag just nu presentspindel, trummvargspindel, brun stenkrypare, någon sorts miliped, en skalbaggslarv (kommer förmodlingen från någon guldbagge) och någon typ av dykare. Det är bara att fråga mig om du undrar något angående skötsel på något svenskt småkryp.

Har hört namnet förut men osäker på vad det är... Stenkrypare?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
GeckoLover99 skrev:

Har hört namnet förut men osäker på vad det är... Stenkrypare?

Stenkrypare är en enkelfoting, som ser ut som en liten scolopender och giftet kan gämförs med en getings. Namnet blandas ofta ihop med Jordkrypare, som är en annan typ av enkelfoting som ser annurlunda ut, det händer även att den förväxlas med skalbaggsfamilijen jordlöpare. PS: jag skrev ju en lista på mina småkryp (från naturen) men jag har släppt ut några av djuren och tagit in nya, besök min presentation för uppdaterad lista.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
krypet skrev:
Det kan vara knepigt att ta in svenska arter om du inte har möjlighet att ge dem sval vintervila. Många av våra inhemska djur behöver det.

På vintern brukar jag släppa ut mina igen och leta nya på våren, men man skulle kunna ha burken utomhus (?).
Eller så kan man ha innomhuslevande arter (t.ex husspindel), för dessa arter är lever ju i innomhustemperatur året om.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild