Temp i dvala

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

43
16
ormarna:
Hej ja har 2st tropiska ormar(regnbågsboa)dom vil ju ha varmt å fuktigt normalt men nu ska dom få stora sussen ett par månader vad är en bra temp då?om det är 10-15grr hur f-n fixar ja de i terrariet?

116
54
Micke76:
Dom behöver väl inte dvalas? Och definitivt inte i några 10-15 grader. Det är ju ormar som lever i tropiskt klimat. Hur ofta tror du tempen går ner så lågt i Amazonas? Det man gör ibland med tropiska ormar är att man sänker ett par grader (typ till rumstemperatur, dock fortsätter man mata dom som vanligt) ett par månader. Tror inte att det är något som är nödvändigt om du inte ska avla på dom. Vem har sagt att du måste dvala dom?

43
16
ormarna:
Micke76 skrev:
Dom behöver väl inte dvalas? Och definitivt inte i några 10-15 grader. Det är ju ormar som lever i tropiskt klimat. Hur ofta tror du tempen går ner så lågt i Amazonas? Det man gör ibland med tropiska ormar är att man sänker ett par grader (typ till rumstemperatur, dock fortsätter man mata dom som vanligt) ett par månader. Tror inte att det är något som är nödvändigt om du inte ska avla på dom. Vem har sagt att du måste dvala dom?

De va någon som att alla ormar skulle dvalas men ja tror på dej nu blir det bara bättre å bättre för att kyla ner terrariet till dessa grader hade blivit jobbigt. bra ormar de ska få mycket (mat värme å kärlek)talesätt ,omsorg.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Det skadar absolut inte att vintervila/dvala tropiska ormar som boa & pytonormar, snarare tvärtom i min mening :) 

Jag vintervilar alla ormar här hemma, även dom som inte kommer avlas på, tycker jag får "bättre" djur på så sätt, men det är väl en smaksak hur man ser på det :) Det är iaf nyttigt för ormar i terrarium att ha längre matuppehåll eller en oregelbunden matningsperiod nångång under året. Men givetvis behöver man inte göra det om man inte vill eller tänker avla på sina djur, även om jag personligen tycker man bör göra det på ALLA individer, dom verkar leva längre samt bli friskare med denna "vintervila" under årets mörka del. Det är min bestämda åsikt iaf och som vanligt får man gärna ha en annan åsikt än mig..

I skötselråden jag skrivit här på sidan står det förklarat kortfattat hur jag går tillväga här hemma, det finns även andra sätt att göra det på ska sägas!

 


116
54
Micke76:
Jonas_ skrev:
Det skadar absolut inte att vintervila/dvala tropiska ormar som boa & pytonormar, snarare tvärtom i min mening :) 

Jag vintervilar alla ormar här hemma, även dom som inte kommer avlas på, tycker jag får "bättre" djur på så sätt, men det är väl en smaksak hur man ser på det :) Det är iaf nyttigt för ormar i terrarium att ha längre matuppehåll eller en oregelbunden matningsperiod nångång under året. Men givetvis behöver man inte göra det om man inte vill eller tänker avla på sina djur, även om jag personligen tycker man bör göra det på ALLA individer, dom verkar leva längre samt bli friskare med denna "vintervila" under årets mörka del. Det är min bestämda åsikt iaf och som vanligt får man gärna ha en annan åsikt än mig..

I skötselråden jag skrivit här på sidan står det förklarat kortfattat hur jag går tillväga här hemma, det finns även andra sätt att göra det på ska sägas!

 


Men Jonas! Du dvalar väl inte ormar från den tropiska zonen i 10-15 grader heller? Det man brukar göra ett par månader om året att sänka temperaturen ca 5 grader (vilket i praktiken brukar betyda att man drar ut kontakten till värmemattan), samt att man minskar antalet ljustimmar med ca 25%. Under den tiden ska de äta som vanligt eftersom deras metabolism fortfarande är igång. Detta räcker för att de ska få sk vårkänslor sen när värmemattan åter kopplas på. Poängen är ju att man ska försöka efterlikna deras naturliga miljö, vilket är runt ekvatorn, och där blir aldrig så kallt som 10-15 grader. Varför ska man då hitta på sånt när man har dom i terrarium? Ormar från den tempererade zonen däremot ska vinterdvalas riktigt, och då är det dessutom lägre temp som gäller. Ca 8-10 grader. Under den tiden och i den temperaturen är ormens metabolism avslagen och ormen äter ingenting. Men det är ju som sagt de ormar som kommer från områden med fyra årstider.

230
185
Humi:
Micke76 skrev:

Men Jonas! Du dvalar väl inte ormar från den tropiska zonen i 10-15 grader heller? Det man brukar göra ett par månader om året att sänka temperaturen ca 5 grader (vilket i praktiken brukar betyda att man drar ut kontakten till värmemattan), samt att man minskar antalet ljustimmar med ca 25%. Under den tiden ska de äta som vanligt eftersom deras metabolism fortfarande är igång. Detta räcker för att de ska få sk vårkänslor sen när värmemattan åter kopplas på. Poängen är ju att man ska försöka efterlikna deras naturliga miljö, vilket är runt ekvatorn, och där blir aldrig så kallt som 10-15 grader. Varför ska man då hitta på sånt när man har dom i terrarium? Ormar från den tempererade zonen däremot ska vinterdvalas riktigt, och då är det dessutom lägre temp som gäller. Ca 8-10 grader. Under den tiden och i den temperaturen är ormens metabolism avslagen och ormen äter ingenting. Men det är ju som sagt de ormar som kommer från områden med fyra årstider.


Jag tror att du missförstod Jonas lite där ;p 
Han sa inte att han drar ner tempen till 10-15 grader, bara att han sänker den under vintern. 
Läs hans skötselråd så ser du hur han gör :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag sänker ljustimmarna åt pytonormarna, beskriver närmare hur jag gör i skötselråden som sagt :) Men någon dvala i ordets rätta bemärkelse är det givetvis inte tal om! Ber om ursäkt om det misstolkades så grovt, använde mest ordet vintervila/dvala för att alla ska förstå ungefär vad det innebär :) 

Jag personligen tycker absolut man ska ha någon form av växling i klimatet, matningen och värmen till tropiska ormar, jag tycker det gör ormarna gott och som sagt nästan ett måste om man avlar på sina tropiska kramormar.


116
54
Micke76:
Ok! Ja, jag läste skötselråden för blodpyton nu. Men matar du inte alls ormarna under den tiden då? Dec-mars?

953
1840
peter54:
Nu är det länge sedan jag hade några boa- eller pytonormar, typ 35 år sedan eller något ditåt, men jag måste ju säga att det förefaller självklart att det inte råder samma klimat året om ens i de tropiska delarna av världen. Där råder torrtid att liknas vid en slags vinter och regntid att liknas vid en slags sommar. Jag vet inte hur ni som har boa- och pytonormar nuförtiden gör, men jag sänkte temperaturen med 5 grader och ljustimmarna per dygn med fem timmar. Ormarna var fortfarande aktiva, men de gick in i en annan "mode".

Det är ju ingen vintervila som man gör med reptiler från den tempererade klimatzonen, där man går under 15°C för att stänga av det metaboliska systemet och därmed förhindra energiförbrukning, men den lilla sänkningen gör att djuren fungerar som de ska, naturligt.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Micke76 skrev:
Ok! Ja, jag läste skötselråden för blodpyton nu. Men matar du inte alls ormarna under den tiden då? Dec-mars?


Kanske formulerade mig slarvigt, lätt att misstolkas på internet :) Det stämmer, under den perioden äter dom ingenting, vet att en del matar djuren även under vintervilan men jag har valt den andra vägen, dvs att helt sluta upp med matningen när mörkret kommer :) Jag har haft goda resultat med det sista åren och djuren påverkas som sagt absolut inge negativt, utan tvärtom positivt för många arter att hålla upp matning en period varje år, ungerfär samma tidpunkt varje år om man väljer att göra det. 

Sen finns det ju faktiskt arter inom pytonormarna som tål låga temperaturer ner mot 10-15 grader och säkert ännu lägre, men dom kräver en solplats ett par timmar varje dygn även under vintervilan. Exempel på såna arter är Morelia bredli & Morelia spilota spilota - Diamantpyton. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild