Leopardgecko med irriterad kloak?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

22
4
Maje:
Hej. Jag har en liten ettårig leopardgeckohanne vid namn Gilbert som verkar ha en irriterad kloak. Han bor i ett terrarium som är ca 90×40 varav en tredjedel är en varm sida som ligger ungefär på 33 grader med hjälp utav en värmematta. Han har vinylmatta som underlag då jag har hört att det ska funka bra. Han har ätit dåligt den senaste veckan men han brukar ha perioder då han äter mycket och efter det en period då han äter lite så jag tyckte inte det var så misstänksamt men nu har detta hänt. Vad tror ni? Bör jag åka till veterinär eller kommer det läka av sig självt?

55
58
Daffy74:
Vinylmatta är definitivt inte rätt för dom sen har den fuktburk som den kan ömsa i ? 

55
58
Daffy74:
Tycker du bör gå in på fliken skötselråd och läsa på om leopardgeckos då vinylmatta är ett stort skämt tror du den har plastmatta i naturen ?

22
4
Maje:
Han har en fuktburk. Varför är det fel med vinylmatta? Att det inte är naturligt känns inte som ett giltigt argument då inget är naturligt med att stoppa in en ödla i ett terrarium. Men nu var det inte det frågan gällde.

107
7
Andresjolander97:
Maje skrev:
Han har en fuktburk. Varför är det fel med vinylmatta? Att det inte är naturligt känns inte som ett giltigt argument då inget är naturligt med att stoppa in en ödla i ett terrarium. Men nu var det inte det frågan gällde.

Hur länge har det sett ut sådär? Jag tycker inte det ser direkt jätte farligt ut men syns ju absolut att det är irriterat. Jag hade testat att lägga in nått slags fuktigt i det gömstället han använder mest. 


22
4
Maje:
Jag brukar inte kolla så ofta där då han inte tycker om att vara på rygg men jag tror att det inte varit så länge. Om det har något samband med att ha har börjat äta sämre så kan det ha gått en vecka. Han brukar mest ligga i sitt varma gömställe, vad skulle jag kunna lägga in för fuktigt där?

107
7
Andresjolander97:
Maje skrev:
Jag brukar inte kolla så ofta där då han inte tycker om att vara på rygg men jag tror att det inte varit så länge. Om det har något samband med att ha har börjat äta sämre så kan det ha gått en vecka. Han brukar mest ligga i sitt varma gömställe, vad skulle jag kunna lägga in för fuktigt där?

Bajsar han fortfarande?  Jag har plantation soil som underlag i hela terrariet vilket håller fukt riktigt bra så om du lägger in något sånt eller nån mossa eller nått liknande. Disk trasa har jag sett folk används också och bara ta ut när den blir torr och fukta igen med vatten 

107
7
Andresjolander97:
Maje skrev:
Jag brukar inte kolla så ofta där då han inte tycker om att vara på rygg men jag tror att det inte varit så länge. Om det har något samband med att ha har börjat äta sämre så kan det ha gått en vecka. Han brukar mest ligga i sitt varma gömställe, vad skulle jag kunna lägga in för fuktigt där?

Vill bara tillägga att jag inte är någon expert på detta bata tips på hur jag skulle göra. Men kanske testa det nån vecka och blir det inte bättre så kan du ju gå iväg med honom då

22
4
Maje:
Det var någon/några dagar sedan han bajsade sist. Ska hålla koll på det de kommande dagarna. Blir det inte för fuktigt med plantation soil i hela terrariet?

107
7
Andresjolander97:
Maje skrev:
Det var någon/några dagar sedan han bajsade sist. Ska hålla koll på det de kommande dagarna. Blir det inte för fuktigt med plantation soil i hela terrariet?

Det torkar ju ut efter nån dag eller två när man lagt in det sen är det bara att blöta den delen du vill ha fuktig så håller det sig fuktigt i några dagar. Funkar klockrent. Så den torra delen är mer som uttorkad jord med dött gräs och hans fukt gömma håller sig fuktig där den ska. Helt klockrent är det iaf tycker jag och absolut värt dom små pengarna man lägger på det och ser rätt bra ut och man kan ha levande växter i den jorden har jag hört också om man känner för det
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild