Hjälp med belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

21
10
kLYSHAN:
Tjena, då jag precis har fått hem mitt terrarium ifrån herperschoise så tänkte jag fråga hur jag ska göra med min belysning.

Tänkte få allt klart innan jag börjar installera allt och flytta över ormen ( Pantherophis guttatus ) till sitt nya hem.

Kan jag ha det som jag har eller måste jag köpa en ny lysramp osv?

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Du kan absolut ha det som det ser ut nu, personligen tycker jag det är lite mycket ljus om det är åt orm men det är nog en smaksak :) För ormen så kvittar det sålänge det är lite skillnad mellan natt och dag. Har man mycket levande växter är ljus viktigt såklart men annars är ljuset mest för oss som tittar in i burken :)

Men jag ser ingen värmekälla? 


21
10
kLYSHAN:
Jonas_ skrev:
Du kan absolut ha det som det ser ut nu, personligen tycker jag det är lite mycket ljus om det är åt orm men det är nog en smaksak :) För ormen så kvittar det sålänge det är lite skillnad mellan natt och dag. Har man mycket levande växter är ljus viktigt såklart men annars är ljuset mest för oss som tittar in i burken :)

Men jag ser ingen värmekälla? 



Tack för snabbt svar, kanske ska ta bort mitten ramp då?
värme matten har jag inte packeterat upp ännu men det finns självklart. Köpte mig en exoterra regnskogsmatta som är 26x26. Dock ska jag bara ha detta i ca ett halvår då det är dags för ett större som jag har tänkt att bygga själv

Ville helst får svar på belysningen innan jag börjar installerar allt. :)
slänger upp lite bilder sen när allt är klart :D

Mvh

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag hade hellre tagit bort spotsen på sidorna och haft lysrampen kvar men kanske haft den mer åt en sida, inte exakt på mitten om du förstår :) 

Ja bilder är alltid skoj så skicka upp när du känner dig nöjd med inredningen! :)


21
10
kLYSHAN:
Jonas_ skrev:
Jag hade hellre tagit bort spotsen på sidorna och haft lysrampen kvar men kanske haft den mer åt en sida, inte exakt på mitten om du förstår :) 

Ja bilder är alltid skoj så skicka upp när du känner dig nöjd med inredningen! :)



Visst borde 30 respektive 25 grader bli bra? tänkte sätta i termomenter och ha den 15 min på varje sida tills tempraturen är uppnåd?

21
10
kLYSHAN:
kLYSHAN skrev:


Visst borde 30 respektive 25 grader bli bra? tänkte sätta i termomenter och ha den 15 min på varje sida tills tempraturen är uppnåd?



230
185
Humi:
kLYSHAN skrev:




Ser bra ut (Y) Tänk på att du aldrig kan ha för många ställen ormen kan gömma sig på :)
30/25 blir kanon. Låt det gå ner några grader under natten så blir det kalas! 

En fuktlåda samt en vattenskål skulle också vara bra.

21
10
kLYSHAN:
Humi skrev:


Ser bra ut (Y) Tänk på att du aldrig kan ha för många ställen ormen kan gömma sig på :)
30/25 blir kanon. Låt det gå ner några grader under natten så blir det kalas! 

En fuktlåda samt en vattenskål skulle också vara bra.




Absolut vattenskål finns bakom grenen i de högre hörnet, sen angående graderna så tänke jag under natten så tänkte jag självklart ha lampor och så på timer så det går ner på natten och sen ha enbart mattan igång :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Det blev ju jättebra det där :) Jag tycker det är rätt roligt att inreda terrarier! Därav en till anledning att man måste ha flera ormar och terrarium :)

Jag tror inte ens du behöver mattan igång nattetid men det beror lite på din temp i rummet där terrariet står, men gör inget om det går ner mot 19-21 grader nattetid. Man kan också ha värmen igång på natten, är väl en smaksak det också som med allt annat :D


1159
625
Temla:
Vad fint det blev! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild