Köp av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

21
10
kLYSHAN:
HJÄÄÄLP! står in för valet att köpa min första orm.
Har gått runt flera år nu och tänkt skaffat en men det har aldrig blivit av tyvärr.

Men nu är de alltså äntligen dags att ta hem en ny familjemedlem :D
Så min fråga till er lite mer "erfarna" ormägare är följande,

Vad för typ av orm är bäst?
Vill helst ha en rätt så lugn orm som man kan ta ut och "kela" med.
Eftersom jag har kids där den äldsta är 5 så vill jag inte ha någon jättestor eller aggressiv orm som "första orm" då jag även vill att barnen ska bli "ormvana".

Är väl lite inne på majsorm eller råttsnok.
Vet en hel del om majsen och att det är en bra nybörjarorm och rätt lättsam att hantera då flera i min närhet börjat med en sådan.

Tänkte kolla om det är någon som är insatt i råttsnokar och hur dom beter sig?

Har självklart tänk ta hem dom som juvenil så dem vänjer sig osv.

Tack på förhand

Mvh Acke


6
3
Constrictors:
Köp det du är mest intresserad av. Det tar ju flera år för många ormar att bli stora! Sen är vell råttsnokar ofta ganska aggresiva har jag för mig. Men jag har aldrig haft en sån. Jag har boaormar och det är en bra nybörjarorm om man är intresserad av dem. 2m är min största hona och hon är snart 6 år.

141
109
stefan707:
Väntar med spänning på när denna tråd spårar ur enbart för någon läste ordet orm och kela ? 

Kungspyton är väll normalt sett rätt lugna av sig, behändig och trevlig storlek och finns i alla möjliga mönster och färger i princip..

1662
779
fluffis:
Kul att du vill skaffa orm! :)

Ja, det finns en del ormar att välja mellan :) Det finns massor av trådar här på forumet om nybörjarormar, bland annat en färsk en liten bit under den här tråden :)

Man får alltid räkna med att en orm kan vara aggressiv. Man får ta dem som de är. Det bara är så :) Självklart är det betydligt större chans att man får tag i en snäll orm om man skaffar en erkänt snäll art som t.ex. majsorm men det finns aldrig några garantier. 

Råttsnokar finns det ca 270 arter av så du får nog specificera dig lite :)  Även majsorm är en råttsnok. Råttsnokarna finns i varierande färger, storlekar och humör.

Det finns både fördelar och nackdelar med att skaffa en vuxen orm eller en juvenil. En juvenil kräver lite mer då man måste skaffa nya bostäder till den i takt med att den växer. Man får även ha koll på vilken storlek på byte den ska ha och det är inte alltid det lättaste.

Man får vara medveten om att en juvenil är mycket lättstressad och i det vilda hade varit ett lätt byte för rovdjur. Detta gör att de flesta majsormsjuveniler (och även andra arter) är rädda för oss skräckinjagande människor och ofta vill fly för sitt liv. Det är ett sunt beteende. Därför tycker jag att man ska lämna majsormsjuveniler i fred och i princip inte röra dem alls.

I ditt fall som har småbarn skulle jag nästan rekommendera en vuxen orm. Kan den dessutom få bo kvar i sitt gamla terrarium så hjälper det till att få ormen att känna sig trygg (under förutsättning att den trivs). Sen har man även koll på att den fungerar bra, dvs äter och bajsar som den ska. Har de hunnit nå vuxen ålder så brukar de inte vara dödssjuka eller vägra äta :)

Jag vet inte hur pass små barn du har men tänk på att reptiler kan ha salmonella som kan smitta människor. Salmonella är inte kul för små barn eller andra som inte har så bra immunförsvar.

21
10
kLYSHAN:
fluffis skrev:
Kul att du vill skaffa orm! :)

Ja, det finns en del ormar att välja mellan :) Det finns massor av trådar här på forumet om nybörjarormar, bland annat en färsk en liten bit under den här tråden :)

Man får alltid räkna med att en orm kan vara aggressiv. Man får ta dem som de är. Det bara är så :) Självklart är det betydligt större chans att man får tag i en snäll orm om man skaffar en erkänt snäll art som t.ex. majsorm men det finns aldrig några garantier. 

Råttsnokar finns det ca 270 arter av så du får nog specificera dig lite :)  Även majsorm är en råttsnok. Råttsnokarna finns i varierande färger, storlekar och humör.

Det finns både fördelar och nackdelar med att skaffa en vuxen orm eller en juvenil. En juvenil kräver lite mer då man måste skaffa nya bostäder till den i takt med att den växer. Man får även ha koll på vilken storlek på byte den ska ha och det är inte alltid det lättaste.

Man får vara medveten om att en juvenil är mycket lättstressad och i det vilda hade varit ett lätt byte för rovdjur. Detta gör att de flesta majsormsjuveniler (och även andra arter) är rädda för oss skräckinjagande människor och ofta vill fly för sitt liv. Det är ett sunt beteende. Därför tycker jag att man ska lämna majsormsjuveniler i fred och i princip inte röra dem alls.

I ditt fall som har småbarn skulle jag nästan rekommendera en vuxen orm. Kan den dessutom få bo kvar i sitt gamla terrarium så hjälper det till att få ormen att känna sig trygg (under förutsättning att den trivs). Sen har man även koll på att den fungerar bra, dvs äter och bajsar som den ska. Har de hunnit nå vuxen ålder så brukar de inte vara dödssjuka eller vägra äta :)

Jag vet inte hur pass små barn du har men tänk på att reptiler kan ha salmonella som kan smitta människor. Salmonella är inte kul för små barn eller andra som inte har så bra immunförsvar.



Just vad det gäller råttsnok så har jag snöat in mig lite på Elaphe mandarina, men efter som vi är två (min sambo) som ska bestämma så ska vi komma överens först haha. Inte alltid så lätt kan jag tala om då hon redan haft en majsorm. Har även kolla lite på kungspyton.

Självklart så hade jag inte tänkt ta ut ormen hela tiden heller då den ska vara i sitt "hus"
där hen trivs som bäst. Visst kommer jag ta ut den senare då den blivit äldre men inte varje dag liksom :)

Har ett 65L akvarium som jag byggt om till terrarium där jag tänkte ha ormen i den första tiden, då jag hade tänkt bygga mig nått lite större under tiden som är ca 100x60x60 men vet inte riktigt om det kanske är för litet?

Angående tråden under min så såg jag den precis efter jag postat denna :) Ska till mässan nu i helgen och kika runt lite så det var därför ajg ville rådfråga lite innan :)

Blir det nu en majsorm så är det blood red eller en Abbotts Okeetee hade jag tänkt.


21
10
kLYSHAN:
Constrictors skrev:
Köp det du är mest intresserad av. Det tar ju flera år för många ormar att bli stora! Sen är vell råttsnokar ofta ganska aggresiva har jag för mig. Men jag har aldrig haft en sån. Jag har boa ormar och det är en bra nybörjar orm om man är intresserad av dem. 2m är min största hona och hon är snart 6 år. 


Precis men som sagt så är vi två som ska bestämma. Tanten har snöat in sig på en majsorm då hon haft en tidigare och jag är mer öppen för förslag. Va inne lite på en Regnbågs boa först men jag vet inte riktigt.
Vill mest ha lite tips och så inför min resta till norrköping i helgen.


21
10
kLYSHAN:
stefan707 skrev:
Väntar med spänning på när denna tråd spårar ur enbart för någon läste ordet orm och kela ? 

Kungspyton är väll normalt sett rätt lugna av sig, behändig och trevlig storlek och finns i alla möjliga mönster och färger i princip..



Hahaha då ber jag om ursäkt för den hemska blandningen ^^

Har som sagt kollat en del på kp samt lite andra boas som tex regnbågsboa, så vi få se. Har ju tanten också och hon har snöat in sig lite på majsormar då hon haft en tidigare.

Själv är jag väldigt öpppen :)

116
54
Micke76:
Bergskungssnokar är lättskötta, fina och erkänt lugna och "snälla". Ett 100×60×60 terrarium är perfekt för en sån.

6
3
Constrictors:
Regnbågsboor gräver mycket. Jag ser mina när jag städar thats it. Inte den roligaste ormen just pga det. Annars super fina och mina är snälla som kattungar. 

1662
779
fluffis:
kLYSHAN skrev:



Just vad det gäller råttsnok så har jag snöat in mig lite på Elaphe mandarina, men efter som vi är två (min sambo) som ska bestämma så ska vi komma överens först haha. Inte alltid så lätt kan jag tala om då hon redan haft en majsorm. Har även kolla lite på kungspyton.

Självklart så hade jag inte tänkt ta ut ormen hela tiden heller då den ska vara i sitt "hus"
där hen trivs som bäst. Visst kommer jag ta ut den senare då den blivit äldre men inte varje dag liksom :)

Har ett 65L akvarium som jag byggt om till terrarium där jag tänkte ha ormen i den första tiden, då jag hade tänkt bygga mig nått lite större under tiden som är ca 100x60x60 men vet inte riktigt om det kanske är för litet?

Angående tråden under min så såg jag den precis efter jag postat denna :) Ska till mässan nu i helgen och kika runt lite så det var därför ajg ville rådfråga lite innan :)

Blir det nu en majsorm så är det blood red eller en Abbotts Okeetee hade jag tänkt.



Jag förstår vad du menar. Inte alltid lätt att komma överens :)
Euprepiophis mandarinus är snygg och blir inte så stor. Däremot ligger den och gömmer sig ganska mycket om jag ska tro på vad jag läser, och det är kanske inte så kul. Kruxet med aktiva ormar/ormar som syns är att de oftast har mer humör än de som är mer blyga. De blyga brukar vara snällare i humöret och samtidigt vara lättare att ha i händerna. Rent generellt alltså, det finns säkert många undantag.

På 100 x 60 x 60 cm kan man ha en marklevande orm som är max 125 cm eller en trädlevande som är max 100 cm (enligt Jordbruksverket).

Mässan i Malmö? Skoj! Du får berätta sen om du hittat något :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild