Vitaminer till ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
16
ormarna:
Hej en liten fråga:vitaminer till ormar finns det å behövs det?

278
47
Boboo:


Hej

Vet inte om detta hjälper men såg en dokumentär från Australien för många år sedan om ett reptil center som odlade råttor marsvin och kaniner som de gav varierad kost.

Enligt de fick ormarna i sig alla vitaminer och mineraler genom blandingen av kosten ormarna fick, minns rätt var det mest konstriktor på dettaa zologiska reptil-center.



953
1840
peter54:
Så länge ormarna äter hela byten som är av bra kvalitet behövs inga tillskott, men om man ger enbart delar av kött och/eller fisk behöver man berika med både mineraler (framförallt kalcium) och vitaminer. Ormar kan också, precis som andra djur, drabbas av bristtillstånd av olika orsaker, exempelvis att födan är av otillräcklig kvalitet. Då kan man behöva uppsöka veterinär för att utröna vad ormen lider brist på.

Jag har vid några få tillfällen under 45 år inom hobbyn, råkat ut för situationer med olika ormar som behövt tillskott, framföralt har det gällt B-vitaminer. En gång för 30 år sedan, hade jag en vuxen Floridakungssnok (Lampropeltis getula floridana), som fick underliga hud/fjällsymtom där fjällen blev tjocka och såg vätskefyllda ut. Det utlöste täta hudömsningar ungefär en gång i veckan. Jag var till veterinären och ormen fick en B-vitaminspruta och sedan upprätthöll jag B-vitamintillskottet med en tiondels B-vitaintablett för hund och katt varje gång jag matade ormen, dvs ungefär varannan vecka. Jag pillade in den lilla smulan av B-vitamintabletten i munnen på en död mus och efter några månader var ormen helt återställd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild