KP vill inte äta :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
15
Roggan:
Hej på er alla ormälskare :) Jag köpte 2st albino KP juveniler födda i början utav september 2015...
har haft dom i 2 veckor nu o honan äter allt som man stoppar in musungar,vuxna möss o råttpinkisar men hanen bara trilskas o vill inte ha något alls... varma delen utav terrariet ligger på mellan 32-35 grader varmt o svala delen mellan 25-30 grader. luftfuktigheten mellan 40-60%. som substrat har jag bark o dom har ott om gömställen o klättermöjligheter. har haft flera KP förrut men alldrig att någon har strulat med maten.. vet iofs att KPs är kända för att kunna vara struliga med maten men har oxå haft många trädlevande giftormar som fått ungar o dom kan ju oxå va lite struliga ibland men dom har alltid ätit tillslut? jag har laborerat med storlek på födan, med lr utan hår, råtta lr mus. men inget har funkat. Han luktar på bytet men inte mer? har dragit igång musodlingen igen bara för att se om han inte vill äta dött men det tar ju ett par veckor... man blir lite konfundersam när honan äter allt som bjuds men inte han.. dom e från samma kull o enligt uppfödaren så hade han ätit 2ggr o ömsat o bajsat som han ska? uppfödaren va väldigt seiös så jag misstror honom inte alls... Någon som har tips lr råd så e det väldigt välkommet! vet inte hur länge man ska våga låta honnom gå utan mat.. han e inte undernärd på något vis utan ser rund o fin ut ännsålänge iaf :) Tack på förhand! Mvh Roger

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Vänta ut ormen :) Två veckor kan knappast kallas matvägran eller matstrul, det ska nog gå ett par till veckor eller någon månad för att jag ska säga matvägran på en pytonorm, då framförallt kp då dom som sagt är kända för att vara krångliga med mat. 

Personligen väntar jag alltid minst 3 veckor innan jag ens provar mata nyhemkommna ormar, jag rör dom ingenting första månaderna heller. 

Att prova för ofta kan också förvärra problemet, vänta någon vecka och försök sedan igen är mitt tips.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Bör ju även tilläggas att det är naturligt för ormarna att sluta äta under årets mörka månader, brukar främst gälla könsmogna djur men förekommer även på yngre individer, kan vara nåt att tänka på också då vi är på väg mot vinter. 

42
4
MajaL:
Dom klarar sig längre än man tror utan mat, så än behöver du inte oroa dig. Köpte 2 st 3 månaders juveniler (KPs) på Expo Stockholm. Honan äter allt hon får med glädje men hanen har fortfarande inte ätit, 5 veckor senare. Än är han fortfarande tjock of fin!
Väg honom med jämna mellanrum så ser du när han börjar bli för tunn.

7
15
Roggan:
Tack för era råd :) Ska ha tålamod :)

278
47
Boboo:

Hejsan,

apropå matning nu gäller detta inte dig men intressant info . . .

Hörde om stora konstriktor i det vilda ex (Eunectes murinus) tillhörande familjen boaormar de äter 3 gånger om året.

lycka till

375
251
Doxster:
Förr i tiden hade jag en vuxen KP-hona som matvägrade i typ 12 månader och hon gick upp 10-12 gram i vikt...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild