Rödögd trädgroda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
25
marann13:
Hur många rödögd trädgroda kan man ha i samma terrarium?


2966
1645
Hoggaforfan:
Hur stort är terrariet?

67
25
marann13:
Hoggaforfan skrev:
Hur stort är terrariet?

45x45x60cm


2966
1645
Hoggaforfan:
marann13 skrev:

45x45x60cm


Är det längd, bredd och höjd?

67
25
marann13:
Hoggaforfan skrev:

Är det längd, bredd och höjd?

ja


2966
1645
Hoggaforfan:
Du kan ha exakt 0 st i det terrariumet. Chansen att de skulle hamna på max 5cm är ganska liten.
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80


67
25
marann13:
Hoggaforfan skrev:
Du kan ha exakt 0 st i det terrariumet. Chansen att de skulle hamna på max 5cm är ganska liten.
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80


ok men tack 


214
333
MartinJ:
Det finns i princip ingen gräns för hur många rödögda du kan hålla tillsammans, så länge du har utrymme nog för dem.
Enligt L80 är 45*45*60 för litet för ens en rödögd trädgroda (förutsatt att den blir större än 5cm), vilket jag personligen inte tycker är rimligt. Som vanligt är L80 bra som generell riktlinje, men när det gäller trädlevande grodor är innehållet i terrariet mera intressant än storleken. Ett 45*45*60-terrarium fullproppat med växtlighet och gömställen i hela terrariets volym är oändligt mycket bättre än ett tomt terrarium med måtten 100*100*100.
Nu säger jag inte åt dig att strunta i L80, men ta det för vad det är. Jag skulle personligen inte ha några problem med en rödögd i ett välinrett 45*45*60, men det är mycket riktigt inte ok enligt L80.

376
359
a6lex:
Tycker L80 är väldigt bristfällig då det är alldeles för stora steg. En groda på 5cm skulle trivas i 0,15kvm medans en 5,5cm skulle vantrivas i ett dubbelt så stort (0,30kvm) terrarie känns inte rimligt.

Skulle redan från bölrjan ha inrättats en kurva där man kan se förhållandet mellan djurets storlek och krav på markyta.

Enligt L80, om man istället för intervaller ser det som ett förhållande mellan markyta och storleken på grodan så kan man i ett 45x45 ha en trädlevande groda på 5,6cm.

278
47
Boboo:
Hej 

1
jag har tidigare Läst om Phylomedusa hypochondrialis (groda) ungefär samma typ av inredning och utbredning (Brazilien Venezuela surinam guyana)

hona blir 5-6cm

hane blir 4,5cm

De vill ha högt regnskogs  terrarium ca 60 x 40 x 80cm . . .



2
Den rödögda trädgrodan lever i costa rica panama mexico blir lite större

hona 7 cm 

hane 5,5 cm

satsa på 60 x 50 x 80 cm, med stor vatten del och stora växter med klätergrenar.

3
Den amrikanska lövgrodan ska ha lite mindre 40x40x65 högt, satsat på den grodan. . . för ditt terrarium . .

Hoppas ngt hjälper å lycka till.
b


Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild