Matning med bananflugor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
2
Mann1:
Tjena!

Hur matar man grodorna med bananflugorna? Häller man bara ner lite flugor i terrariet så dem kan gå runt hursom helst? Hinner grodorna ta dom när dom springer runt överallt?

2966
1645
Hoggaforfan:
Jadå, oftast sätter sig flugorna någonstans efter en stund. Men grodor är ganska snabba om de vill :-)

www.youtube.com/watch?v=XgUIufFHDOw

www.youtube.com/watch?v=p0BauQpupbM

14
2
Mann1:
Hoggaforfan skrev:
Jadå, oftast sätter sig flugorna någonstans efter en stund. Men grodor är ganska snabba om de vill :-)

www.youtube.com/watch?v=XgUIufFHDOw

www.youtube.com/watch?v=p0BauQpupbM



Tack!

Vet du hur man ska göra med lampan? Ska man släcka den på natten?

2966
1645
Hoggaforfan:
Mann1 skrev:



Tack!

Vet du hur man ska göra med lampan? Ska man släcka den på natten?

Jupp, de behöver sova de med. ;-)
Jag kör 12 timmars intervaller, 12h tänd och 12h släckt

2048
773
psyjoh:
Ett tips när du häller in flugorna är att lägga flugburken i frysen en minut eller så, det förlamar flugorna och de rymmer inte när du häller in dem i terrariet. När de sen värmt upp sig blir det fart i dem och triggar säkert dina grodor att äta.

187
221
Moova:

Vi tar ut flugburken på balkongen, häller över flugorna i burken med pulver, och eftersom att det är lite kallare ute på balkonen så blir flugorna sega redan där, om någon skulle lyckas fly så gör det inget för det är ju ändå på balkongen.

Sen häller vi bara in dem till grodorna. 


14
2
Mann1:
Moova skrev:
Vi tar ut flugburken på balkongen, häller över flugorna i burken med pulver, och eftersom att det är lite kallare ute på balkonen så blir flugorna sega redan där, om någon skulle lyckas fly så gör det inget för det är ju ändå på balkongen.

Sen häller vi bara in dem till grodorna. 




Ok ska pröva det!

Känns som om "Sune" Som jag döpt min Ranitomeya Variabilis till inte äter... I alla fall inte vad jag sett. Slänger ner flugor och dom spriders sig över hela terrariet speciellt uppe i taket hänger dem. 

Sune verkar dock nöjd.. ute och klättrar och hoppar för fullt när han inte chillar i sin bromelia.



1275
1724
Falk:
Eller så gör du som jag  och öppnar burken och låter halva kulturen smita upp för handen medans resterande hamnar lite överallt =)

90
38
Fredrik85:
Matar du med melongaster eller hydei flugor? Vissa Ranitomeya verkar inte klara hydei då flugorna är lite för stora. Ranitomeya arterna är dock lite med hemliga när dom käker jämnfört med t.ex. Dendrobates eller Oohpaga som mer sitter och gluffsar i sig på samma ställe, medans Ranitomeya arterna tar någon fluga här och där.

Om du lägger in lite flugsmet eller en bananbit på ett fat eller liknande så samlas de mesta flugorna där och det blir lite lättare att se om han käkar.

Mvh Fredrik

14
2
Mann1:
Fredrik85 skrev:
Matar du med melongaster eller hydei flugor? Vissa Ranitomeya verkar inte klara hydei då flugorna är lite för stora. Ranitomeya arterna är dock lite med hemliga när dom käker jämnfört med t.ex. Dendrobates eller Oohpaga som mer sitter och gluffsar i sig på samma ställe, medans Ranitomeya arterna tar någon fluga här och där.

Om du lägger in lite flugsmet eller en bananbit på ett fat eller liknande så samlas de mesta flugorna där och det blir lite lättare att se om han käkar.

Mvh Fredrik


Oj bra fråga... Bananflugor e det enda jag vet =/ 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild