Dvala

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

43
16
ormarna:
Hej jag har en liten fråga:ska alla ormar gå i dvala eller beror det på var de ursprungligen kommer ifrån?:ex tropiska ormar vs typ eropeiska.kan inte tänka mej att tropiska ormar gör så i naturen å inte har det behovet medans en huggorm får det väldigt kallt om svannsen eller?och isåfall hur funkar det med dvala?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Tropiska ormar dvalar inte i ordets rätta bemärkelse, det stämmer :) Men det är ändå rätt ofta en förändring i klimatet över året, att höja, sänka ljustimmar exempelvis är en mycket bra trigger för att få tropiska ormar att gå in i parningssäsong. I mina skötselråd här på sidan kan den som är intresserad läsa om hur jag vintervilar mina pytonormar, vi sänker ner ljustimmarna varje höst, ormarna går relativt mörk och helt utan mat under 3-4 månader varje vinter... så har vi gjort år in och år ut, samma datum varje år.. Många arter verkar kräva en variation för att lyckas med deras avel. 

Snokar dvalar/vintervilar man på helt andra sätt, det får någon annan svara på :) Det är just pytonormar, tropiska ormar, större kramormar jag brinner för. 

I min mening bör man dvala alternativt vintervila alla sina ormar, det är fullt normalt för djuren samt att det är bra för ormar att gå längre perioder utan mat, det gör dom gott i längden. Under våran vintervila stör vi knappt djuren någonting, ja vi gör det nödvändiga som att byta vatten och liknande men försöker hålla oss utanför rummet i största möjliga mån. 


43
16
ormarna:
Har en fråga till. Vad för ljusarmatur är att rekommendra till terrariet?  Lysrör eller uv-lampa med galler? Plexiglas eller ej? Tar tacksamt emot svar, och eventuell övrig relevant information

116
54
Micke76:
Beror helt på vilken sorts orm du har. Är den dagaktiv är det inte fel med UV-ljus. Är den däremot av en nattaktiv art är det ju lite meningslöst. Då är det ju bättre att bara ta ut den i solen några gånger under sommaren om möjlighet finns. (Korta stunder dock) Jag har själv ett vanligt LED lysrör som avger dagsljusliknande sken. Fördelen med det är att de inte blir varma, och man kan därför med fördel fästa det inne i terrariet.

43
16
ormarna:
ja undrar om växter i terrariet är inte de i behov av uv växtljus?annars är de två röda regnbågar sejs va natt aktiva? men klarar växterna sej med led ljus lysrör? det sejs att de badar det sejs att de är mark levande men när dom väl behagar titta fram klättrar de på väggen som bara f-n men men va vet ja!

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

ormarna skrev:
ja undrar om växter i terrariet är inte de i behov av uv växtljus?annars är de två röda regnbågar sejs va natt aktiva? men klarar växterna sej med led ljus lysrör? det sejs att de badar det sejs att de är mark levande men när dom väl behagar titta fram klättrar de på väggen som bara f-n men men va vet ja!


Även marklevande arter klättrar givetvis vid tillfällen :) Regnbågsboor är absolut nattaktiva, dom ligger rätt ofta nergrävda dagtid. 

Växter behöver inte UV-ljus, men däremot kräver levande växter mycket ljus! Jag kör 2 "vanliga" lysrör i mina burkar och det växer riktigt bra! Jag har endast pytonormar så något UV-ljus är ej nödvändigt.. Dock ska jag prova köra uv-rör till mina M.bredli nästa år efter vintervilan avslutas, dom ligger ändå framme i solen relativt mycket dagtid och uv-ljus bättrar även på ormarnas naturliga färger. 


43
16
ormarna:
Det så för att inte bränna ost nä regnbågarna så med vanliga eller flouroserande som blir varma måste dessa va bakom glas då går inte uv igenom glaset för jag vill skaffa sådan med inbyggd dimmer. medans led inte blir varma men nu kommer kruxetär är led lysrören dimmbara?är dom de då blir det led!!!

141
109
stefan707:
Då jag är elektriker hittade jag en fråga jag kunde svaret på.
Ja det finns ledrör som är dimbara och i en mängd olika färger, 3000k, 4000k, 5000k, 6500k

lågt kelvin antal ger gult "varmt" ljus högre kelvin blir vitare och tillslut blått sen lila. Och upplevs kallare.
Nu är så höga kelvin antal inte direkt vanliga i lysrör, det på 6500k ger ett kritvitt ljus, oftast den temperaturen man xenonkonverterar bilarna i om man vill ha ett "snyggt" utseende.  Finns en del som tar 8000k med då blir det blått.

Så nu spårade detta ur lite grann också men de var mest för att försöka förklara de olika kelvin områdena :)

Avslutar med ett kort svar på frågan igen bara
Ja de finns dimbara led lysrör.

43
16
ormarna:
Höru du Stefan vi kan ju bli bästa kompisar känner jag rent spontant om du bara gav mej förslag på var dessa går att köpa 120cmx2 gult ljus blir bra tror ja det va en hinnt me där åxo du som ändå har kontakter i branchen. kan betala för dom och frakten om du lättare att hitta sådana lusrör till mej.

116
54
Micke76:
ormarna skrev:
Höru du Stefan vi kan ju bli bästa kompisar känner jag rent spontant om du bara gav mej förslag på var dessa går att köpa 120cmx2 gult ljus blir bra tror ja det va en hinnt me där åxo du som ändå har kontakter i branchen. kan betala för dom och frakten om du lättare att hitta sådana lusrör till mej.

Det är ju bara till att åka ut till Bauhouse eller Hornbach och köpa. Du hittar rör och armatur för under en hundralapp. Ska jag dessutom ge dig ett tips till så är det att med ormar i terrarium bör du satsa på plastväxter. De bökar runt i jorden och lägger sig över växterna som blir förstörda.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild