Äggkläckare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
1
paddan:

Hej! undrar om det är någon som skulle kunna tänka sig bygga en äggkläckare elr redan har en att sälja billigt!? gärna i skåne men helst Helsingborg. Tack så mycket


13
1
HellmadeReptiles:

Vad är det för kläckare du tänkt dig ?

Torr eller våtklackare ?


953
1840
peter54:

Nuförtiden är det busenkelt att göra en enkel kläckare. Ta en sån kvadratisk godislåda som man kan få i närmaste butik som säljer godis. Fyll lådan till 2/3 med fuktig sphagnum och ställ den på en 14 watt värmematta som är dimmad till 28-29°C (temperaturen mäts där äggen ska ligga).

Dra Gladpack över boxen och fäst med gummisnodd. När äggen placerats i mossan och täckts med mossa, vägs alltihop. Vikten och datum skriver man med tuschpenna på lådan. Man kontrollväger boxen då och då och sprayar på lite ljummet vatten om vikten gått ner. Efter omkring 8 veckor eller så, börjar småttingarna titta ut.

En billig dimmer kan man köpa på IKEA. Vakuumtorkad sphagnum finns i både zoo- och trädgårdshandel. Lägg den i vatten så att den suger åt sig och sväller. Därefter pressar man ur så mycket vatten man förmår genom att pressa med händerna.


205
25
Strunten:

Tack för nyttig info Peter :)


2048
773
psyjoh:
Funkar detta även med vermiculite och skäggisägg?

2048
773
psyjoh:
Nu hade jag tänkt bygga en våtkläckare men detta alternativ verkar bättre o lättare. Har tyvärr redan beställt doppvärmare.  Men undrar ändå om det funkar bra för skäggisägg eller om det droppar ner för mkt kondens på äggen för tex. mögelrisk etc. 
Har läst på flera kläckarbyggen att de flesta vill ha avrinning så det ej droppar på äggen just när det gäller skäggagamer. 

2048
773
psyjoh:
cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html

Hade tänkt köra ngt i stil med den. 
Det jag har att tillgå till kläckare är vermiculit,  smart store i olika storlekar,  tegelsten, doppvärmare,  värmematta o värmekabel. 
Så har ngn ett bättre eller enklare förslag så kom gärna med det :)

1
0
MRP346:
Jag kan lägga upp en bild så får du se hur jag gjorde med skäggisäggen. 

(Å det gick naturligtvis inte med mobilen)..... Är på jobbet just nu.

2048
773
psyjoh:
Ok. Lägg gärna upp en senare..

2048
773
psyjoh:
Har nu gjort en våtkläckare till skäggis äggen. Tempen i vermiculiten går mellan 27-28 grader är det för lågt? Läste att 29 var optimalt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild