Döda/döende syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

82
45
SusannaNO2:
Hej! Köpte en handfull syrsor igår till min 2 månader gamla ögonfransgecko. Hade dock förberett mig på att köpa dubia så fick göra några snabba ändringar. Syrsorna verkade må bra när jag köpte dem, de var väldigt aktiva och rörde sig mycket, men i morse såg jag flera syrsor liggandes på ryggen. Alla dessa syrsor var fortfarande vid liv.



De tre syrsorna till vänster rör sig fortfarande väldigt mycket, de två till höger är mer stilla men rycker till i benen ibland. Det har fastnat mat på alla syrsor förutom den längst till vänster som också är mest aktiv.

Googlade lite och hittade ett enda resultat som trodde att detta kunde bero på att de blivit förgiftade. Vet inte riktigt hur de skulle kunna ha blivit det dock, har varit väldigt noga med allt jag lade in till dem. Har också hört en del om ett virus men det verkar rätt märkligt om de plötsligt skulle dö av det.



Här är lådan jag har haft de i. Har gett dem en liten bit ekologisk morot och en blandning av krossade frukostflingor med Pangea CGD iblandat.

1159
625
Temla:
Frukostflingor? Är det inte lite väl mycket socker? Köp kruskakli istället. Vet inte om CGD är kanske för starkt, men verkar vara dyr mat till syrsor i vilket fall som helst. :) Det finns speciellt torrfoder till syrsor att köpa också. 

Kanske dog de av uttorkning? Använder du vattenkristaller? De behöver salladsblad, helst mörkgröna. 

82
45
SusannaNO2:
Nu såhär i efterhand tror jag att det skulle varit bättre om jag inte köpt syrsorna, haha. Fick nämligen anpassa det jag förberett åt dubia till syrsorna.

Men ja, ska definitivt köpa något annat än de flingor jag använde. CGD har jag mest i där tillfälligt eftersom jag fortfarande väntar på en multivitamin. När det gäller vattnet får jag nog improvisera lite, ska riva upp moroten jag har där i nu. Salladsblad ska jag köpa :)

146
85
Lovet:
Är moroten ekologisk? Annars är det orsaken.

82
45
SusannaNO2:
Såg nyss en till syrsa slänga sig på ryggen. Den betedde sig konstigt i flera timmar, satt helt still i flera minuter för att sedan slänga sig rätt ner i golvet eller sidan på lådan och sprang därefter runt tills den hamnade i ett hörn. Nu ligger den på rygg och kan inte ta sig upp. Försökt vända på den men sparkar alltid till så den hamnar uppochner igen. De tre resterande syrsorna verkar bete sig normalt änsålänge.

82
45
SusannaNO2:
Lovet skrev:
Är moroten ekologisk? Annars är det orsaken.



Japp, den är ekologisk. Sköljde av den noga också.

544
424
Gibblo:

Du behöver inte köpa salladsblad sålänge du kan få tag i maskrosblad utomhus. Vet inget bättre till syrsor än det!

F.ö är det klart att det kan vara förgiftning, men överlag kan det vara lite knepigt att komma igång med syrsor och hålla dem levandes.
Som andra påpekat så får du byta ut dina flingor mot en syrsblandning istället (kommer inte ihåg exakt mitt recept men det innehåller bland annat detta: gecko.ifokus.se/articles/4de4d60388f4722c74009cad-reccept-pa-syrsfoder)

De dör såklart om de inte får vätska, fördelen med att ge maskrosor och dylikt är att det ger dem en hel del vätska också. Sen kan de dö om de får för mycket vätska, de kissar för mycket och det i sin tur bildar någon giftig substans.

Så man får hitta en balans där. Vet du hur gamla de är f.ö? Syrsor blir inte så värst gamla och livslängden varierar om man har fött upp dem varmt eller kallt.


82
45
SusannaNO2:
Gibblo skrev:
Vet du hur gamla de är f.ö? Syrsor blir inte så värst gamla och livslängden varierar om man har fött upp dem varmt eller kallt.


Jag vet inte exakt, men jag tror inte att de hade någon extra värmekälla till kolonin där jag köpte dem. De var runt 1 cm.

Eftersom de återstående syrsorna var mer intresserade av att äta upp varandra än maten de fick valde jag att lägga de i en påse i frysen. Kändes inte så bra att ge dem till geckon ändå. Har köpt ett paket kruskakli och flingfoder nu iaf så jag borde vara mer förberedd nästa gång. Ska köpa lite vattenkristaller också. Blir dubia nästa gång, haha.

544
424
Gibblo:

SusannaNO2 skrev:


Jag vet inte exakt, men jag tror inte att de hade någon extra värmekälla till kolonin där jag köpte dem. De var runt 1 cm.

Eftersom de återstående syrsorna var mer intresserade av att äta upp varandra än maten de fick valde jag att lägga de i en påse i frysen. Kändes inte så bra att ge dem till geckon ändå. Har köpt ett paket kruskakli och flingfoder nu iaf så jag borde vara mer förberedd nästa gång. Ska köpa lite vattenkristaller också. Blir dubia nästa gång, haha.




Har man tillräckligt med mat och gömställen äter de inte varandra.

Som sagt, det behövs inget avancerat egentligen, mina kulturer sprutar ut ungar och jag ger dem nästan bara maskrosblad och "syrspulver". Inga externa vattenkällor alls. Och en trave äggkartonger så de inte tuggar på varandra! Samt håller rent till dem, det är det enda jag gör :)

Kör du på dubia, men tycker du ska ge syrsor ett försök till i alla fall!

Förresten, såg att du hade de svarta syrsorna. De är lite aggressivare rent naturligt så jag rekomenderar att testa med bruna syrsor om du kan få tag i det. De spelar lite tystare dessutom.


135
130
Hellemar:
Tjabba...

Jag skulle satsa på att försöka ge dem lite mer vätska...


Henke :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild