Skjutglaslister och glas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

375
251
Doxster:
Hej igen,

Min byggare hade äntligen kommit igång, så nu börjar det bli dags att köpa hem lister till glaset och måttbeställa glaset.

Jag satt och kollade lite på tropiskarum.se, vettiga priser. Men hur fäster man dessa lister på bäst sätt? Det är dom till 4mm glas jag tittar på.

Måtten på öppningen där glaset ska sitta är 140,2cm x 41,6cm. Hur mkt käkar listerna upp? Och hur mycket är rimligt att ha som överlappning i mitten där glasen möts?

Tack på förhand!

230
185
Humi:
Doxster skrev:
Hej igen,

Min byggare hade äntligen kommit igång, så nu börjar det bli dags att köpa hem lister till glaset och måttbeställa glaset.

Jag satt och kollade lite på tropiskarum.se, vettiga priser. Men hur fäster man dessa lister på bäst sätt? Det är dom till 4mm glas jag tittar på.

Måtten på öppningen där glaset ska sitta är 140,2cm x 41,6cm. Hur mkt käkar listerna upp? Och hur mycket är rimligt att ha som överlappning i mitten där glasen möts?

Tack på förhand!



Jag har kört med akrylfog, sitter som berget. 
Om du ska beställa glas, berätta för glasmästaren vad du ska ha glaset till och vad du har för lister så löser dom det.
Överlappningen är en smaksak. Skulle dock inte rekommendera under 2cm. 3-5cm är ganska normalt i min värld. 

2048
773
psyjoh:
Jag har använt silikon till mina lister. Sitter oxå bra. Tror jag har 3-4cm som överlappar med glasen.
Att skruva fast skulle jag avråda dig från då listerna oftast är för tunna för att få till en bra försänkning på skruvarna och de skaver då upp glaset.

375
251
Doxster:
psyjoh skrev:
Jag har använt silikon till mina lister. Sitter oxå bra. Tror jag har 3-4cm som överlappar med glasen.
Att skruva fast skulle jag avråda dig från då listerna oftast är för tunna för att få till en bra försänkning på skruvarna och de skaver då upp glaset.


Skulle man kunna använda samma akvariesilikon som är tänkt att använda till att fuktspärra insidan av terrariet?

141
109
stefan707:
Nu köpte jag 6mm glas plus skenor.
Sen 45 bred regel runt om att fästa i, körde med skruv plus akvarium silikon. 

Var precis så jag fick ner en skruv i spåret för 6mm skenorna bör fungera med 4mm också. Mindre skruv bara, allt beror väll på hur hållbart det ska vara.

Men så löste jag det hela iaf :)

141
109
stefan707:
Som redan nämnts är listerna tunna, jg försänkte så bra det gick, men sen bad jag om lite extra silikon grej som var till för å ha i botten listen. Så det räckte till sidorna med
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild