Skäggagam, mat och ålder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

45
3
gemmahagg:
Hej!
Jag har två skäggisar på 4 månader, har en fråga angående utfodringen:
I vilken ålder börjar man ge ödlan mindre animalisk mat och mer vegetabilisk mat?
Och hur ofta kalkar man då?
Alltså i vilka åldrar minskar man den animaliska maten?
tack

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Kolla om står något här...


www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

45
3
gemmahagg:
SwedishSnakeMaffia skrev:
Kolla om står något här...


www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

Men hur gammal är en "vuxen" gam?


2048
773
psyjoh:
En gam är en fågel ;)

2048
773
psyjoh:
Det beror på vad du menar med vuxen?
Menar dunär den blir könsmogen eller fullvuxen?
Dem kommer in i en ålder,  oftast när de närmar sig 2 år och uppåt när de själv börjar dra ner på det animaliska fodret och själv börjar äta mer grönsaker. Är dina bara 4 månader så ska dem få äta så mkt insekter dem vill. 

45
3
gemmahagg:
psyjoh skrev:
Det beror på vad du menar med vuxen?
Menar dunär den blir könsmogen eller fullvuxen?
Dem kommer in i en ålder,  oftast när de närmar sig 2 år och uppåt när de själv börjar dra ner på det animaliska fodret och själv börjar äta mer grönsaker. Är dina bara 4 månader så ska dem få äta så mkt insekter dem vill. 

Okej, bra!
Men när börjar man dra ner det animaliska fodret till 3-5 gånger i veckan eller mindre?
Och hur mycket mjölmask kan de äta i veckan, hur många gånger i veckan kan jag ge de det?

2048
773
psyjoh:
Mjölmask hade jag undvikit till så små eller överhuvudtaget. Ett extremt dåligt foder. 
Du behöver inte dra ner på maten på ett år minst. Däremot kommer du att få öka ju mer dem växer. Första året - 1.5 växer dem som mest och äter då oxå som mest. Därför behöver dem animaliskt foder för att få  i sig proteiner. 

1159
625
Temla:
Ingen mjölmask till så små! Det kan ta en ände med förskräckelse då de har ett extremt svårtsmält skal. Om du absolut måste kan du ge dem några alldeles nyömsade (vita) mjölmaskar nån gång som godis, men undik dem till vardags.  

2048
773
psyjoh:
Du kan beställa vaxmott på tex. Vivara.se
En lättsmältoch hyfsat nyttig larv som du kan ge lite då o då. Jag göder upp alla mina ungar med det när de kommit igång o börjat äta. Har alltid kackerlackor som basinsekt till alla mina ödlor. 

45
3
gemmahagg:
psyjoh skrev:
Du kan beställa vaxmott på tex. Vivara.se
En lättsmältoch hyfsat nyttig larv som du kan ge lite då o då. Jag göder upp alla mina ungar med det när de kommit igång o börjat äta. Har alltid kackerlackor som basinsekt till alla mina ödlor. 

Okej, tack så mycket!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild