När jag kom in i morse så fattades Zelda. Jaha, nu har hon rymmt igen, tänkte jag.
Det brukar hända lite då och då.
För säkerhets skull rotade jag igenom hela terrariet (120x50x50) med ca 150 L spån.
Hittade inte Zelda.
Fortsatte genomsöka lägenheten på dom ställen hon brukar gömma sig, utan resultat.
Jag tänkte att hon med all säkerhet tagit sig ut på balkongen, ramlat ner och försvunnit till skogs.
Jag återvänder till terrariet igen, med tanken att jag måste ha missat henne. Så jag börjar systematiskt finkamma terrariet på nytt, halvvägs in i letandet hittar jag svansen.
-PANIK!! Vad är det som händer?! Jag fortsätter att finkamma, bitvis hittar jag hårtussar, sist av allt hittar jag ena bakbenet. Det var allt, allt som fanns kvar av Zelda.
Jag kastar mig över datorn och googlar "kan gerbiler äta varandra?"
Svaret lyder:
"Jag vet att det är motbjudande för oss men absolut vettigt för gerbiler. I det vilda lever gerbilerna i en mycket karg omgivning. De har därför utvecklats till att bli allätare och kan inte kosta på sig att avstå ifrån någon näringskälla.
Om en gerbil i en gemensam håla dör så är det oförnuftigt att bara lämna den liggande kvar. Bästa sättet att undvika problem med förruttnelse som kan orsaka sjukdom eller dra till sig rovdjur är därför att gerbiler äter upp en död familjemedlem."
Hon har alltså blivis sjuk och dött, helt utan förvarning, inom loppet av tre dagar (Det var då jag såg henne sist). Hon verkade hur pigg som helst i söndags, för övrigt var hon bara 2 år gammal.
Min fråga i sin tur. Har det här hänt någon av er?
Mvh Aningen chockad