Gerbil åt gerbil :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
7
Inksnake:
När jag kom in i morse så fattades Zelda. Jaha, nu har hon rymmt igen, tänkte jag.
Det brukar hända lite då och då.
För säkerhets skull rotade jag igenom hela terrariet (120x50x50) med ca 150 L spån. 
Hittade inte Zelda.
Fortsatte genomsöka lägenheten på dom ställen hon brukar gömma sig, utan resultat.
Jag tänkte att hon med all säkerhet tagit sig ut på balkongen, ramlat ner och försvunnit till skogs. 

Jag återvänder till terrariet igen, med tanken att jag måste ha missat henne. Så jag börjar systematiskt finkamma terrariet på nytt, halvvägs in i letandet hittar jag svansen.
-PANIK!! Vad är det som händer?! Jag fortsätter att finkamma, bitvis hittar jag hårtussar, sist av allt hittar jag ena bakbenet. Det var allt, allt som fanns kvar av Zelda.

Jag kastar mig över datorn och googlar "kan gerbiler äta varandra?"
Svaret lyder: 

"Jag vet att det är motbjudande för oss men absolut vettigt för gerbiler. I det vilda lever gerbilerna i en mycket karg omgivning. De har därför utvecklats till att bli allätare och kan inte kosta på sig att avstå ifrån någon näringskälla.
Om en gerbil i en gemensam håla dör så är det oförnuftigt att bara lämna den liggande kvar. Bästa sättet att undvika problem med förruttnelse som kan orsaka sjukdom eller dra till sig rovdjur är därför att gerbiler äter upp en död familjemedlem."

Hon har alltså blivis sjuk och dött, helt utan förvarning, inom loppet av tre dagar (Det var då jag såg henne sist). Hon verkade hur pigg som helst i söndags, för övrigt var hon bara 2 år gammal.

Min fråga i sin tur. Har det här hänt någon av er?
Mvh Aningen chockad

197
111
Wirre:
För många många år sedan hade vi gerbiler,  jag minns att honan åt en unge då och då. 
Det här var i internets vagga och man hämtade fortfarande information i böcker på biblioteket. Då läste vi oss till att det berodde på stress,  men det kan ju faktiskt vara så att en unge dött och hon gjort det bästa av situationen. 
Mvh Wirre

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

"..bara 2 år gammal." 

Två är är väl en betydande ålder för en liten gerbil? Har för mig att dom vi hade när vi var barn sällan blev äldre än 2-3 år, kan den ha dött av ålder möjligen? Bara en tanke :) Jag kan inte särskilt mycket om gerbiler ska jag tillägga :) Fina djur dock!


1662
779
fluffis:
Att vuxna kan äta små ungar är inte speciellt ovanligt, men att vuxna äter vuxna har jag aldrig varit med om eller hört talas om. Jag tycker att det låter logiskt iofs att de inte kan låta någon annan gerbil ligga och ruttna och dra till sig rovdjur.

Gerbiler drabbas titt som tätt av tumörer och jag skulle tro att det är det som drar ner medelåldern. Annars hade nog många kunnat bli 3-4 år, eller till och med 5 år.

42
4
MajaL:
Marsvin är likadana, dör en flockmedlen äts den ofta upp, helt eller delvis. Dom riskerar ju hela flockens hälsa och överlevnad om det ligger ett dött djur som sagts ovan, kan sprida både sjukdomar och dra till sig rovdjur.

116
54
Micke76:
Gerbiler lever i allmänhet ca 4 år. Dom är flockdjur och ska hållas i par eller flera. De är samtidigt väldigt nyckfulla i och med att de en dag till synes utan anledning kan vända sig mot varandra och börja slåss. När gerbiler slåss är det på liv och död. Är man inte där och kan separera dom kommer den ena att dö. Min dotter har just nu en gerbil som hon fick ta över efter att denna hamnat i luven på sin syster. De hann bita varandra rätt rejält innan de blev separerade. Det går heller inte att para ihop två vuxna gerbiler. De måste ha levt ihop sen de var ungar.

Att dom äter upp varandra har jag däremot inte hört talas om. Rent spontant tycker jag ju att det borde synas om nu en blivit uppäten . Där borde ju vara blod i hela burken, och dessutom borde där ju ligga ett kadaver. En gnagare kan ju omöjligt svälja en annan jämnstor gnagare hel. Min gissning är att du nog hittar den i burken om du letar en gång till lite noggrannare. Alternativt har den efter anfallet lyckats fly ut ur terrariet. (Saknar den ett bakben bör den dock inte ha kommit så långt). Där borde dessutom finnas blodspår utanför tycker jag...

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Gerbiler är allätare, så det är inte ett dugg konstigt att den har blivit uppäten. Den har förmodligen dött av ålder och den andra passade på att få i sig lite extra näring. Det blir inte blodigt eftersom att gerbilen blev äten efter att hjärtat hade stannat.
Möss gör sånt här lite hela tiden. En del siktar in sig på en del av kroppen, en del äter så mycket som möjligt (det är vanligt att vuxna äter upp ungar men lämnar en halva) och en del gör allt dom kan för att komma bort från liket.

116
54
Micke76:
Sofie skrev:
Gerbiler är allätare, så det är inte ett dugg konstigt att den har blivit uppäten. Den har förmodligen dött av ålder och den andra passade på att få i sig lite extra näring. Det blir inte blodigt eftersom att gerbilen blev äten efter att hjärtat hade stannat.
Möss gör sånt här lite hela tiden. En del siktar in sig på en del av kroppen, en del äter så mycket som möjligt (det är vanligt att vuxna äter upp ungar men lämnar en halva) och en del gör allt dom kan för att komma bort från liket.

Fast det är väl ändå konstigt om hela är försvunnen? Nog borde där väl finnas mer kvar än en svans och ett bakben?

10
9
patrikm:
Många gnagare gör likadant,
De kan vara ganska duktiga att sopa rent efter sig och lämnar i vissa fall knappt några rester.
Hjärnan brukar vara en favorit att vörja med

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag har haft gnagare som ätit upp allt utom små hårtussar :) Av en artfrände alltså. Man ska inte bli förvånad med djur, dom får ofta i sig mer än vi tror :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild