Arter av bönsyrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
4
MajaL:
Hej! Jag har råkat ramla in i insektvärlden och fastnat för bönsyrsor, speciellt Hymenopus corunatus (orkide bönsyrsa).
Det jag undrar är om man kan ha flera idivider tillsammans? Ska dom då vara av samma kön och storlek?
Även Phyllocrania paradoxa (ghost mantis) har fångat mitt intresse och har samma frågor där.
Kan dessa arter hållas ihop? Är mjölmaskar och syrsor bra foder för dessa?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
De flesta bönsyrsor kan bara hållas tillsamans tills L2-L3. De kan ta byten som är störe än de själva. Phyllocrania paradoxa anses kunna gå i grupp (mina åt up varandra inan L3). Majoriteten vill ha flugor.

90
38
Fredrik85:

Phyllocrania paradoxa har jag hållt i par som vuxna (välmatade annars förlorar du nog hanen) mina ungdjur håller jag i små grupper med gott om plats och även där mycket mat.

Mina creobroter nebulosa käkade dock upp varandra redan som L2-L3.

hymenopus corunatus skulle jag definitivt inte hålla i grupp då det är rätt mycket pengar för varje individ som ryker om dom käkar upp varandra( vilket dom förmodligen skulle). Denna bönsyrsa ska också vara ganska krävande gällande temp, luftfuktighet osv, kanske inte så bra om man inte har lite erfarenhet utav bönsyrsor sen tidigare.

Mjölmask har jag aldrig matat med så det har jag inte koll på hur det fungerar, men någon enstaka syrsa har jag gett dom. Jag tror inte att det är jättebra att bara mata med syrsor. Ger mina bananflugor, blatta lateralis och någon enstaka syrsa.

Phyllocrania paradoxa är en perfekt nybörjarbönsyrsa, den är väldigt lättskött.

Mvh Fredrik

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild