Löv till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

590
365
SweBoa:
Måste man inte koka, eller på något sätt döda bakterier, mins att jag gjorde samma grej för många år sen, och åkte på kvalster. 

2966
1645
Hoggaforfan:
anders skrev:


Nja, vet inte om jag håller med om att det enbart är smaken som avgör. Vissa löv håller sig bättre, medan andra förmultnar snabbt vad jag förstår. I terrarie för exempelvis pilgift så har jag fått tips om löv från Rhododendron, Ek och Bok eftersom de tar lång tid att brytas ner.

Kanske finns någon vänlig själ som kan tänka sig att posta dig ett gäng löv, a6lex. Jag kanske tar mig en tur ut i helgen och kikar.

Det beror på vilken smak man har och vad man vill åstakomma med det ;-)
Men jo, olika löv förmultrar olika snabbt så man får fylla på mer eller mindre ofta. Men alla sorter fungerar som bottentäcke, så vill man ha björklöv och tycker det är snyggt så fungerar det men man får fylla på oftare än om man gillar eklöv.

2966
1645
Hoggaforfan:
sunglow87 skrev:
Måste man inte koka, eller på något sätt döda bakterier, mins att jag gjorde samma grej för många år sen, och åkte på kvalster. 

Det hade varit unikt, Ophionyssus natricis kommer ifrån nordöstra Afrika så lär inte överleva i det vilda här när det blir kallt.
Bättre att inte behandla sakerna då kan man få en biotop i terrariumet :-)

590
365
SweBoa:
Hoggaforfan skrev:

Det hade varit unikt, Ophionyssus natricis kommer ifrån nordöstra Afrika så lär inte överleva i det vilda här när det blir kallt.
Bättre att inte behandla sakerna då kan man få en biotop i terrariumet :-)


Ok konstigt,  en kompis råkade ut för samma sak på sin orm, som han haft i många år. Han plocka in en rot  o pang sa det, så hade han kvalster. 

2966
1645
Hoggaforfan:
sunglow87 skrev:


Ok konstigt,  en kompis råkade ut för samma sak på sin orm, som han haft i många år. Han plocka in en rot  o pang sa det, så hade han kvalster. 

Skumt, fast finns ju en del sorter så kan ju varit en svensk variant som extraknäckte?
Får se om någon annan medlem vet mer om det än mig. Vi har i alla fall slängt in massor med grenar, löv och annat utan problem.

2048
773
psyjoh:
För säkerhets skull,  än om det kanske inte behövs, så borstar jag av skit med en diskborste och sen skållar jag det med kokande vatten i duschen. 
Vad gäller löv så spolar jag bara av dem så jag inte får med jord in i terrariet. Vill inte ha det utifrån när man bor i en storstad. För mkt skit o föroreningar i både luft o jord. 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

sunglow87 skrev:
Måste man inte koka, eller på något sätt döda bakterier, mins att jag gjorde samma grej för många år sen, och åkte på kvalster. 

sunglow87 skrev:


Ok konstigt,  en kompis råkade ut för samma sak på sin orm, som han haft i många år. Han plocka in en rot  o pang sa det, så hade han kvalster. 



Det är inte ormkvalster ni fått in från den Svenska naturen iaf, dom finns inte här :) Jag har plockat in inredning från skogen med familjen i +25års tid och aldrig fått ett enda kvalster den vägen :P Det jag tar utifrån är exempelvis: Mossa, löv i mängder, grenar, stockar & stubbar, buskar och små träd, sten, sand, grus, rötter osv osv! 

Det enda egentliga "farliga" man kan få in utifrån är myror, nu pratar jag om ormar i terrarium alltså, annars behöver man inte göra nånting med grejerna man hämtar, jag borstar ibland bort den värsta skiten men inte mer än så.. 

Så dina ormkvalster har kommit med något annat in i terrariet sunglow87 :) 


544
424
Gibblo:
Jonas_ skrev:




 

Det är inte ormkvalster ni fått in från den Svenska naturen iaf, dom finns inte här :) Jag har plockat in inredning från skogen med familjen i +25års tid och aldrig fått ett enda kvalster den vägen :P Det jag tar utifrån är exempelvis: Mossa, löv i mängder, grenar, stockar & stubbar, buskar och små träd, sten, sand, grus, rötter osv osv! 

Det enda egentliga "farliga" man kan få in utifrån är myror, nu pratar jag om ormar i terrarium alltså, annars behöver man inte göra nånting med grejerna man hämtar, jag borstar ibland bort den värsta skiten men inte mer än så.. 

Så dina ormkvalster har kommit med något annat in i terrariet sunglow87 :) 





Yes, jag instämmer med Jonas :)

2966
1645
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:
För säkerhets skull,  än om det kanske inte behövs, så borstar jag av skit med en diskborste och sen skållar jag det med kokande vatten i duschen. 
Vad gäller löv så spolar jag bara av dem så jag inte får med jord in i terrariet. Vill inte ha det utifrån när man bor i en storstad. För mkt skit o föroreningar i både luft o jord. 

Onödigt med energi, du tar bara lite på ytan med vattnet så hjälper inte utan du hade fått koka hela grenar en längre stund innan det gör skillnad.

376
359
a6lex:
Svedjemo skrev:


Om du inte har fått tag i några innan helgen så fixar jag till dig och skickar. Jag ska ändå till skogen med ungarna.

Skulle jag uppskatta, kommer garanterat inte få tag på något på ett tag :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild