Yuccapalm giftig??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
12
Kameleont:
Är Yuccapalm giftig? Har googlat men svaren är ungefär 50/50 och sen råder väl en viss förvillelse för vem den i så fall är giftg för, frågan blir relativ till vad men... är den giftig för en Kameleont i ett terrarium för att förtydliga mig?;)

293
354
Dynamitella:
Kameleont skrev:
Är Yuccapalm giftig? Har googlat men svaren är ungefär 50/50 och sen råder väl en viss förvillelse för vem den i så fall är giftg för, frågan blir relativ till vad men... är den giftig för en Kameleont i ett terrarium för att förtydliga mig?;)


Oavsett så skulle jag inte välja just yucca till kameleont. De är inte speciellt klättervänliga med sina floppiga, vassa blad :) Enligt giftinformationscentralen är den troligen ogiftig för människor, men enligt kattforum är den giftig för katter. Drar slutsatsen att den kan vara giftig även för reptiler.

155
39
kosinuss:
Kameleont skrev:
Är Yuccapalm giftig? Har googlat men svaren är ungefär 50/50 och sen råder väl en viss förvillelse för vem den i så fall är giftg för, frågan blir relativ till vad men... är den giftig för en Kameleont i ett terrarium för att förtydliga mig?;)

www.tikitikireptiles.com/pages.php?id=8 
Dom menar safe plant. Man blir inte klok på vad som är safe och inte safe.

412
419
Hadara:

Jag som har papegojor hemma har behövt kolla upp väldigt noga vad som är gifitigt och inte, och såvitt jag vet så är yucca inte giftig. Man kan ha den hemma om man har papegojor iaf, och dom är väldigt känsliga. 

Generellt tror jag de flesta palmerna var safe till fåglar iaf.  


18
12
Kameleont:
kosinuss skrev:
www.tikitikireptiles.com/pages.php?id=8 
Dom menar safe plant. Man blir inte klok på vad som är safe och inte safe.


Enlit den listan så är flera palmer bla Yucca okey med andra ord!;) Å andra sidan så lever väl Kameleonter i en miljö naturligt där det borde finnas hundratals giftiga växter och annat och dom borde inte gjort annat i så fall än att ha trillat av pinn dagarna i ända;););)


1159
625
Temla:
Men som sagts tidigare, en Yucca palm är lite onödigt att ställa i in terrariet för kameleonten kan inte klättra på den. Och om den försöker kan den skära sej på bladen. 

278
47
Boboo:
Bra träd är ,
Benjamin fikus  , även andra fikus sorter.
klarar fukt värme bra grenar, sedan får ni anpassa stlk på växten till stlk på ödlan så klart.  

Med vänlig hälsning, 

18
12
Kameleont:
Boboo skrev:
Bra träd är ,
Benjamin fikus  , även andra fikus sorter.
klarar fukt värme bra grenar, sedan får ni anpassa stlk på växten till stlk på ödlan så klart.  

Med vänlig hälsning, 



Ok får leta fikusar helt enkelt;);)

278
47
Boboo:
Rötter ska alltid vara lätt fuktiga 

temperatur de klarar ca 16-29 grader 

kommer från tropiska å subtropiska områden i ost Asien , mycket ljus men inte i direkt sol ljus (spot) 

köra ficus benjsmina och ficus binnendijkii

kolla även upp doftdracena, 

lycka till å sänd bilder så man får se hur det blev:) 

18
12
Kameleont:
Boboo skrev:
Rötter ska alltid vara lätt fuktiga 

temperatur de klarar ca 16-29 grader 

kommer från tropiska å subtropiska områden i ost Asien , mycket ljus men inte i direkt sol ljus (spot) 

köra ficus benjsmina och ficus binnendijkii

kolla även upp doftdracena, 

lycka till å sänd bilder så man får se hur det blev:) 



Ok får kolla detta, ska se vad dom har på Hornbach:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild