Dricker inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
7
GrimCamel:

Skrev om det här på Chameleon Forums så bara kopierar mitt inlägg rakt av här för att se om jag får lite fina idéer här också :)

Incubus have never been a big drinker but heck he really should. He is 1.5 years old now so he shouldn't have any problem with finding his dripper (which I placed besides his hiding spot) I just haven't seen him using it lately and the only time I actually see him take water is when he licks it of his face after I mist him. He looks just fine, no sunken in eyes but his feces just gets more colored for each time. I have a glass terrarium that I mist two times a day (I used to do it 3 times but you guys said that would be too much for my exo terra) but maybe I should pick up the mister once more a day just to mist on him?? I have thought of buying a syringe and use it on my feeders before he eats them, could that help? Anyway I want some tips on how I can get him well hydrated again :)

Ja som sagt, min panter kameleont skulle behöva få i sig mer vätska, några tips på hur man kan lösa det här problemet?


1159
625
Temla:
Kameleonter kan vara knepiga ibland när det gäller att dricka. Man får prova sig fram vad som passar varje individ. 

Sitter drippern så att det droppar på något han kan slicka på? Är det tillräcklig "fart" på drippern så kameleonten ser att där rinner vatten? 

En del kameleonter får igång drickreflexen först när man hållit på och sprayat terrariet en bra stund, då kan ett regnsystem vara bättre än att stå och spraya manuellt. 

Om den dricker när du sprayar på huvudet så kanske du ska fortsätta med den metoden. 

En del kameleonter kan man också få att dricka genom att spraya försiktigt direkt på munnen. Men se då till att den hinner svälja ordentligt emellan så den inte får vatten i lungorna. 


28
7
GrimCamel:
Min dripper är lite knepig och droppar i olika hastighet olika stunder på dagen så jag får gå och skriva på den lite då och då men jag försöker se till att så fort första droppen träffat bladen under skall nästa vara på väg så det alltid är vatten i rörelse utan att jag tömmer hela drippen innan dagens slut. I början drack han direkt från drippern men jag vet inte varför han slutade, ifall han tyckte det var en obehaglig upplevelse. Som sagt svårt att veta.

Har funderat på regnsystem till framtiden då det blir enklare när man reser bort. Hur långa sessioner skulle vara bra att ställa in på ett regnsystem?

Temla skrev:
En del kameleonter kan man också få att dricka genom att spraya försiktigt direkt på munnen. Men se då till att den hinner svälja ordentligt emellan så den inte får vatten i lungorna. 


Tack för tipset! Man kan ju alltid hoppas att han öppnar munnen också men han brukar komma fram ifrån sitt gömställe och låta sig blötas ner i alla fall, det kanske är en början

264
125
Bildpunkt:
Kanske behöver rengöra drippern? Om han nu drack tidigare så kanske det är något som ändrats tänker jag?

28
7
GrimCamel:
Bildpunkt skrev:
Kanske behöver rengöra drippern? Om han nu drack tidigare så kanske det är något som ändrats tänker jag?


Den är relativt ny så skulle knappast tro att det hunnit växa något i den. Haft den i en månad bara 

105
27
Richard:
skaffa en pippet samtidigt som han tuggar maten så droppar du några droppar . Om du inte fodrar dina insekter så gör det med färska grönsaker som du byter ut varje dag. 

Mvh Richard 

28
7
GrimCamel:
Richard skrev:
skaffa en pippet samtidigt som han tuggar maten så droppar du några droppar . Om du inte fodrar dina insekter så gör det med färska grönsaker som du byter ut varje dag. 

Mvh Richard 


Pippet har jag inte testat så det kanske kan vara en god tanke att börja :) Mina feeders matas redan till största delen med frukt och grönt

2048
773
psyjoh:
GrimCamel skrev:


Pippet har jag inte testat så det kanske kan vara en god tanke att börja :) Mina feeders matas redan till största delen med frukt och grönt

Pipett brukar funka på mina ödlor bra. De dricker ej själva, dock inga kameleonter. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild