MH-lampa till panterkameleont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

18
12
Kameleont:
Danpss skrev:

Låter bra det, men jag är nästan säker på att 35 watt räcker till ett 90 90 45 Exo terra. Jag har 50 watt till min kragagam och det terrariet är 180 högt och det lyser upp riktigt bra.



Ok får bli en 35W då vill ju inte grilla honom helst;) Klurar till och med på om man skulle köra utan det finmaskiga toppgallret, försvinner väl en del UV och effekt där?! Om man inte bygger upp bara så han kan klättra över hehe han verkar dock inte vara så intresserad av att ens försöka dock:)

1159
626
Temla:
Jag blir lite konfunderad över det här med HID lampor till kameleonter. Jag har fått lära mej att de ska ha svagare UV än t.ex. skäggagamer. När man t.ex. köper ExoTerras lampor och lysrör till kameleonter har jag fått lära mej att de skulle ha 5.0 medan ökenlevande skulle ha 10.0. Hur går det ihop med dessa starka HID lampor? Kameleonter sitter väl inte i direkt solljus och solar utan mer på grenar under lövverk?

2048
773
psyjoh:
Temla skrev:
Jag blir lite konfunderad över det här med HID lampor till kameleonter. Jag har fått lära mej att de ska ha svagare UV än t.ex. skäggagamer. När man t.ex. köper ExoTerras lampor och lysrör till kameleonter har jag fått lära mej att de skulle ha 5.0 medan ökenlevande skulle ha 10.0. Hur går det ihop med dessa starka HID lampor? Kameleonter sitter väl inte i direkt solljus och solar utan mer på grenar under lövverk?

Håller med. Har oxå fått för mig att det är till djur som solar under "riktig sol ".
Sen har man sett flera som köpt både till olika geckos och kameleonter och där känns det som det är lite onödigt dyrt då det kanske hade räckt med en svagare lampa. Men jag är ingen expert...
Hade själv dock inte köpt det till ett skog/regnskogslevande djur. 

18
12
Kameleont:
psyjoh skrev:

Håller med. Har oxå fått för mig att det är till djur som solar under "riktig sol ".
Sen har man sett flera som köpt både till olika geckos och kameleonter och där känns det som det är lite onödigt dyrt då det kanske hade räckt med en svagare lampa. Men jag är ingen expert...
Hade själv dock inte köpt det till ett skog/regnskogslevande djur. 



Å andra sidan lever ju alla djur på jorden under en riktig sol så dom borde ju tåla det kan tyckas;) Förstår din poäng dock men eftersträvar så naturligt ljus som möjligt och HID är väl så nära man kommer fejkat;) Kommer ha hängande armatur en bit ovanför terrariet så man skulle ju kunna bygga fram möjlighet till skuggplats med löv verk etc så kan han välja:)

Är ingen expert men tror det blir bra:)

295
270
barkskog:
Temla skrev:
Jag blir lite konfunderad över det här med HID lampor till kameleonter. Jag har fått lära mej att de ska ha svagare UV än t.ex. skäggagamer. När man t.ex. köper ExoTerras lampor och lysrör till kameleonter har jag fått lära mej att de skulle ha 5.0 medan ökenlevande skulle ha 10.0. Hur går det ihop med dessa starka HID lampor? Kameleonter sitter väl inte i direkt solljus och solar utan mer på grenar under lövverk?


Finessen med HID-lampor är att de ger flimmerfritt ljus med hög belysningsstyrka, värme, UVA och UVB. Solljus i de områden där det finns kameleonter ligger på långt över 100.000 lux.

En ny 35 W HID-lampa ger på 30 cm 65.000 lux och UV-index 6, förmodligen ganska lika vad som förekommer i lövverken i deras naturliga habitat. Ökar man avståndet 5 cm får man lägre nivåer som 50.000 lux och UV-index 4-5.
Exoterras flimrande T8 5.0 lysrör ger ett ljus i storleksordningen 5.000 lux vilket motsvarar en molnig vinterdag.

1159
626
Temla:
barkskog skrev:


Finessen med HID-lampor är att de ger flimmerfritt ljus med hög belysningsstyrka, värme, UVA och UVB. Solljus i de områden där det finns kameleonter ligger på långt över 100.000 lux.

En ny 35 W HID-lampa ger på 30 cm 65.000 lux och UV-index 6, förmodligen ganska lika vad som förekommer i lövverken i deras naturliga habitat. Ökar man avståndet 5 cm får man lägre nivåer som 50.000 lux och UV-index 4-5.
Exoterras flimrande T8 5.0 lysrör ger ett ljus i storleksordningen 5.000 lux vilket motsvarar en molnig vinterdag.



Aha! Det låter logiskt. Tack experten!!! :)

18
12
Kameleont:
Beställt 35W Mega Ray:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild