Kan man övergöda spindlar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
6
Grefvinnan:
Alla säger olika det här om maten till spindlar, men jag undrar. Kan man övergöda en spindel så den blir fet? Och vad kan det bli för negativa konsekvenser om de får alldeles förmycket mat? Och om man har gjort det får man banta spindeln då och inte ge mat på några veckor? Undrar mest för nyfikenhetens skull :)

544
424
Gibblo:
Ja det kan man helt klart, väldigt vanligt att folk matar på som galningar. Detta beror nog på att alla inte riktigt vet hur spindlar och deras matsmältningssystem t.ex. fungerar, det är väldigt energisnåla djur som klarar sig mycket långa perioder utan mat. I naturen hittar man inte mat varje dag direkt, om man är spindel. Dessa djur är utvecklade i miljontals år och har anpassat sig fint till detta.

Som du säger så får man låta bli att mata om man ser att de blir för feta helt enkelt.
Jag matar själv spindlarna efter hur de ser ut, abdomen (bakkroppen) ska vara propertionerlig med arten i fråga.

Spindlar bör inte vara överviktiga och jag tror inget djur mår bra av det heller för den delen :) Främsta problemet med överviktiga spindlar är att de blir tunga och klumpiga och har lättare för att skada sig till följd av klättring.

Marklevande spindlar har naturligt lite större abdomen och trädlevande spindlar lite mindre, då de tillbringar sin tid i livet med att studsa i träd.


Kollar man bilder på spindlar i sina naturliga habitat så ser man ungefär hur de ska se ut.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Alla djur som äter mat kan man övergöda :) Äter man mer än man gör av med blir man tjock, enkelt! 

Det finns en väldans massa djur i fångenskap som är överviktiga, det gäller även reptiler i fångenskap :) 

Tittar man på bilder på djuren i sitt naturliga habitat får man en idé om hur dom bör se ut, jag tror inte många övermatar för att vara elaka.. det handlar säkert om okunskap även där som i så många andra fall i skötseln av reptiler. 


19
6
Grefvinnan:
Tack för bra och intressanta svar :)

197
111
Wirre:
Gibblo skrev:
Ja det kan man helt klart, väldigt vanligt att folk matar på som galningar. Detta beror nog på att alla inte riktigt vet hur spindlar och deras matsmältningssystem t.ex. fungerar, det är väldigt energisnåla djur som klarar sig mycket långa perioder utan mat. I naturen hittar man inte mat varje dag direkt, om man är spindel. Dessa djur är utvecklade i miljontals år och har anpassat sig fint till detta.

Som du säger så får man låta bli att mata om man ser att de blir för feta helt enkelt.
Jag matar själv spindlarna efter hur de ser ut, abdomen (bakkroppen) ska vara propertionerlig med arten i fråga.

Spindlar bör inte vara överviktiga och jag tror inget djur mår bra av det heller för den delen :) Främsta problemet med överviktiga spindlar är att de blir tunga och klumpiga och har lättare för att skada sig till följd av klättring.

Marklevande spindlar har naturligt lite större abdomen och trädlevande spindlar lite mindre, då de tillbringar sin tid i livet med att studsa i träd.


Kollar man bilder på spindlar i sina naturliga habitat så ser man ungefär hur de ska se ut.


Jag förstår inte hur man kan se om en spindel är "tjock ".
Spindlar har väl ett exoskellet och ömsar för att kunna växa sig större.
Om man svälter ihjäl en spindel skulle väl utsidan se ut som vanligt fast den är tom på insidan.
Eller har jag fel?

264
125
Bildpunkt:
Wirre skrev:

Jag förstår inte hur man kan se om en spindel är "tjock ".
Spindlar har väl ett exoskellet och ömsar för att kunna växa sig större.
Om man svälter ihjäl en spindel skulle väl utsidan se ut som vanligt fast den är tom på insidan.
Eller har jag fel?


Abdomen (bakkroppen) är ganska mjuk och det är genom att titta där som du ser om den är tjock eller inte. Ofta om de är väldigt övergödda kan det se ut som att de kommer spricka, vilket även är den största risken för en spindel. Går det hål på abdomen kommer spindeln med största sannorlikhet att dö då de har ett öppet blodomlopp så det kan jämföras med att punktera halspulsådern på ett däggdjur.

197
111
Wirre:
Bildpunkt skrev:


Abdomen (bakkroppen) är ganska mjuk och det är genom att titta där som du ser om den är tjock eller inte. Ofta om de är väldigt övergödda kan det se ut som att de kommer spricka, vilket även är den största risken för en spindel. Går det hål på abdomen kommer spindeln med största sannorlikhet att dö då de har ett öppet blodomlopp så det kan jämföras med att punktera halspulsådern på ett däggdjur.

Aha, då förstår jag.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild