Dvala leo

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

107
7
Andresjolander97:
Tjenare, min leopardgecko har grävt ner sig i en grop och lagt för ingången till sitt gömställe på den kalla sidan och går inte ut längre. Slängde in 2 syrsor igår och dom åt han.
Men det jag undrar om det kan vara dags att han går in i dvala? Är det nått jag ska tänka på när han gör det eller bara låta honom vara?

2048
773
psyjoh:
Andresjolander97 skrev:
Tjenare, min leopardgecko har grävt ner sig i en grop och lagt för ingången till sitt gömställe på den kalla sidan och går inte ut längre. Slängde in 2 syrsor igår och dom åt han.
Men det jag undrar om det kan vara dags att han går in i dvala? Är det nått jag ska tänka på när han gör det eller bara låta honom vara?

Om han dvalar ska du låta bli att mata honom. Min leopardgecko har själv aldrig dvalat så är ingen expert på just den arten. Men just matning är viktig att låta bli ifall de dvalar. Sen ljustimmarna kan man sänka successivt vare sig de dvalar eller ej för att simulera vinter. Det gör jag med samtliga av mina ödlor. Drar även ner lite på värmen men det är ytterst lite för de som jag inte är säker på att dem kommer dvala. Dem som dvalar håller jag nånstans runt 22 grader ungefär. 

107
7
Andresjolander97:
psyjoh skrev:

Om han dvalar ska du låta bli att mata honom. Min leopardgecko har själv aldrig dvalat så är ingen expert på just den arten. Men just matning är viktig att låta bli ifall de dvalar. Sen ljustimmarna kan man sänka successivt vare sig de dvalar eller ej för att simulera vinter. Det gör jag med samtliga av mina ödlor. Drar även ner lite på värmen men det är ytterst lite för de som jag inte är säker på att dem kommer dvala. Dem som dvalar håller jag nånstans runt 22 grader ungefär. 

Hur länge ska man låta dom dvala?

2048
773
psyjoh:
Dem vaknar när dem känner för det. Man ska inte försöka tvinga dem. Jag brukar ha "vintertid" ungefär från november -januari ut. Sen höjer jag ljustimmar och temp successivt så det är full patte i mars-april nån gång. Som sagt min leo har aldrig dvalat men skäggisarna brukar ligga 2-3månader. Än om jag har full värme så har de grävt ner sig. 

278
47
Boboo:

Hejsan

förberedelse: mata massor i ngr veckor blandat foder sedan,  

körde jag 8 dagar utan mat i normal temperatur alltså armatur plus punkt värme med värme matta

sedan 8 dagar utan ljus å punkt värme 

sedan 7-8 dagar utan värme matta.
ca 20 grader i terrariet.

2:
satte på värme matta

3:
sedan ljus dagen efter med punkt värm

4:
började mata mer och oftare.


bra eller dåligt de fick vinter/dåligt väder ett tag 



mv 

107
7
Andresjolander97:
Boboo skrev:

Hejsan

förberedelse: mata massor i ngr veckor blandat foder sedan,  

körde jag 8 dagar utan mat i normal temperatur alltså armatur plus punkt värme med värme matta

sedan 8 dagar utan ljus å punkt värme 

sedan 7-8 dagar utan värme matta.
ca 20 grader i terrariet.

2:
satte på värme matta

3:
sedan ljus dagen efter med punkt värm

4:
började mata mer och oftare.


bra eller dåligt de fick vinter/dåligt väder ett tag 



mv 

Tack för tipsen, ska testa det. Märkte detta i förrgår att han grävt ner sig och han åt två syrsor på några minuter igår och han är aldrig stor i maten, brukar max få i sig 1 så antar att det var kanske därför han åt lite mer. Men då stänger jag då alltså av värmen och allting om några dagar och går på rums temperatur då bara? 

278
47
Boboo:
Hej igen

Om du tror den vill få "vinter sömn" Måste du tömma magen först, i 20 grader möglar mat i tarm på ödlan ,, kommer i en förlängning dö.

alltså mkt mat under ngr veckor och vanlig värme , få svansen tjock så det bildas fett reserver. 

I 7-8 dagar hade jag vanlig värme utan mat så ödla kunde tömma tarmar. Jätte viktigt inför vinter sömn. 

sedan successivt sänka ljus å värme , dock alltid en skål med vatten terrariet.

lycka till 





278
47
Boboo:

Gjort likadant med Dag gecko har också fungerat bra;)!

Med vänlig hälsning, 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild