Nybörjare - ang. min kungspytons beteénde.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
4
Trixarn:

Hej! Nu är det såhär att jag är helt nybörjare när det gäller reptiler och diverse ting så seriösa svar uppskattas!.
Det är såhär, att jag i grunden är ormrädd så det stinker om det. Men en bekant till mig som jag haft mycket sms kontakt med pga 10mils distans började helt plötsligt tjata om att han ska skaffa orm och hur intressant det var. Fyfan vilket pucko tänkte jag först.
Efter några månader tänkte jag åka dit av ren nyfikenhet för att se på dessa "vidriga" djur, helt bestämmd att jag inte tänker ta på dem oavsett vad. Han hade då en kungspyton "pastel" och en kungsboa "constrictor". Aja hur som helst, det slutade med att jag inte kunde ge fan i att hantera dem lite smått efter att ha märkt hur snälla dom var.
Men han ville ha stora ormar, så KPn var inte så intressant för hans del då den inte blir så stor och för hans hyresvärd får han bara ha 2 ormar hemma, så medans han köpte en till boa constrictor så köpte jag hans KP med terrarium och hela kitet. otroligt nog.

Nu till mina funderingar.
Ormen några månader gammal, ca 60cm lång och har ätit och skitit som den ska hemma hos min polare.
Terriariet är 90x45x45 för tillfället med samma inredning som kompisen hade.
Den har 2 korkbarkbitar att gömma sig under, 1 där värmemattan ligger i botten och 1 på den "svalare" sidan. Den har vattenskål i lämplig storlek, en fin rejäl sten och 2 gröve "grenar" att klättra på samt en växt efter väggen och hela baksidan på terrariet är någon frigolithistoria köpt på herperschoise. Allt i sin ordning. Bottensubrstrat vet jag inte vad det är för sort, men ormen är köpt ihop med allting på herperschoise där som rekomenderade detta.

Terrariet är utrustat med värmelampa samt UAV ljus eller vad det nu heter. Allt vad det innebär och allt köpt på herperschoise för att ormen ska må bra.

Dagtid ligger tempen på mellan 27-31 grader och nattetid 22-25.

alla lampor är igång mellan 09:00-21:00 och 21:00-00:00 har den blå led belysning som kvällslampa. Värmemattan går dygnet runt.

Jag byter vattnet åt den varje dag och sprayar med blomspruta på glasväggarna 1 gång per dag för att få en bra luftfuktighet. Precis som kompisen gjorde och den ömsade då hela skinnet precis som den ska.

Jag har hört mycket om deras matvägran och nattaktivitet och att dem gömmer sig dagtid väldigt mycket, men jag är lite fundersam över hur den gömmer sig nu.

Den har nu bott hos mig i 3 dygn och har legat på precis samma ställe hela tiden ( kanske snokat lite på nätterna vad vet jag). Men den ligger under barkbiten på den "svala" sidan hela hela tiden. Jag kollar till den någon gång om dagen genom att lyfta lite på barkbiten och smeka den lite vänligt med kroken över kroppen och då lyfter den huvudet och tittar på snällt på mig och rör lite på kroppen.

Är det normalt att den ligger där och gömmer sig i flera dygn för att den fått ett nytt hem? Jag menar.. det är samma terrarium med samma inredning. Eller är det pga nya lukter, ljud m.m som den beter sig så?.

Många ointresserade säger att "de är ju bara en ormjävel". Jo.. så har jag alltid också sagt, men denna lilla vackra krabat betyder mycket för mig och jag känner väldig press på att lära mig allting snabbt nu för att den ska må bra. Det är ju somsagt min kompis!.

Tänkte låta den vänja sig en hel vecka innan jag plockar ut den för första gången, och om 2 veckor är det dags för mat. Ska bli roligt att se hur den beter sig då. Kör 80-100g frysta råttor precis som min kompis gav den senaste gången och då small det direkt så var det full fart med måltiden.

Har jag något att oroa mig för eller beter den sig normalt med att gömma sig sådär?. 
Mvh Rickard


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

En kungspyton ligger största tiden gömd i hålor och förflyttar sig inte mycket, förutom nattetid ibland :) 

Ormar brukar ligga stilla på samma plats i dagar, veckor eller månader :) Det är så en orm fungerar hehe, det varierar såklart mellan olika arter men just kungspyton är en inaktiv art som gärna ligger och trycker gömd i terrariet.

Välkommen till en fantastiskt rolig hobby som övriga människor ofta har åsikter om grundade på rädsla och okunskap framförallt! 

Ett annat tips, ge ormen så mycket lugn & ro som möjligt så kommer den fungera bättre med allt :) Lycka till.


2
4
Trixarn:
Jonas_ skrev:
En kungspyton ligger största tiden gömd i hålor och förflyttar sig inte mycket, förutom nattetid ibland :) 

Ormar brukar ligga stilla på samma plats i dagar, veckor eller månader :) Det är så en orm fungerar hehe, det varierar såklart mellan olika arter men just kungspyton är en inaktiv art som gärna ligger och trycker gömd i terrariet.

Välkommen till en fantastiskt rolig hobby som övriga människor ofta har åsikter om grundade på rädsla och okunskap framförallt! 

Ett annat tips, ge ormen så mycket lugn & ro som möjligt så kommer den fungera bättre med allt :) Lycka till.


 hehe tackar :). Jo har hört att den ska få lugn och ro men i början blir jag lite nervös att den ska vara död typ haha... Brukar oftast bara lyfta barken lite i ena sidan och se om den lever 1 gång om dagen och då väser den inget eller visar något aggresivt. Den tittar bara upp å slingrar med tungan några gånger sen får den sova vidare :)

Men visst är det en rolig hobby absolut, hade aldrig kunnat tänkt så tidigare!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild