Nybörjare - ang. min kungspytons beteénde.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
4
Trixarn:

Hej! Nu är det såhär att jag är helt nybörjare när det gäller reptiler och diverse ting så seriösa svar uppskattas!.
Det är såhär, att jag i grunden är ormrädd så det stinker om det. Men en bekant till mig som jag haft mycket sms kontakt med pga 10mils distans började helt plötsligt tjata om att han ska skaffa orm och hur intressant det var. Fyfan vilket pucko tänkte jag först.
Efter några månader tänkte jag åka dit av ren nyfikenhet för att se på dessa "vidriga" djur, helt bestämmd att jag inte tänker ta på dem oavsett vad. Han hade då en kungspyton "pastel" och en kungsboa "constrictor". Aja hur som helst, det slutade med att jag inte kunde ge fan i att hantera dem lite smått efter att ha märkt hur snälla dom var.
Men han ville ha stora ormar, så KPn var inte så intressant för hans del då den inte blir så stor och för hans hyresvärd får han bara ha 2 ormar hemma, så medans han köpte en till boa constrictor så köpte jag hans KP med terrarium och hela kitet. otroligt nog.

Nu till mina funderingar.
Ormen några månader gammal, ca 60cm lång och har ätit och skitit som den ska hemma hos min polare.
Terriariet är 90x45x45 för tillfället med samma inredning som kompisen hade.
Den har 2 korkbarkbitar att gömma sig under, 1 där värmemattan ligger i botten och 1 på den "svalare" sidan. Den har vattenskål i lämplig storlek, en fin rejäl sten och 2 gröve "grenar" att klättra på samt en växt efter väggen och hela baksidan på terrariet är någon frigolithistoria köpt på herperschoise. Allt i sin ordning. Bottensubrstrat vet jag inte vad det är för sort, men ormen är köpt ihop med allting på herperschoise där som rekomenderade detta.

Terrariet är utrustat med värmelampa samt UAV ljus eller vad det nu heter. Allt vad det innebär och allt köpt på herperschoise för att ormen ska må bra.

Dagtid ligger tempen på mellan 27-31 grader och nattetid 22-25.