Mitt lilla projekt :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

151
77
Firemon:

Tack :)  näe hans får dubia och grönsaker som föda och dubian får han i låda eller handmatar jag honom. när han äter grönsaker så har han en skål med underlägg så ingen lös sand kommer i närheten av hans matskål.
sen så är sanden lite mjuk nu eftersom den är ny men den kommer att packas vartefter han kutar runt i terrariet.

Anledningen till att jag valde sand till honom är att han har levt hela sitt liv i sand så han är van vid det , han gräver aldrig runt å har sej han tycker det är mycket roligare å sitta på 1:a parkett å kolla vad som händer i övriga rummet å skam vore det om han missade nåt skidprogram på tv'n oj oj oj va det kan va spännande med skidor....


269
60
Jonas:

jag är inte orolig för sanden i sig jag är dock lite skeptisk att du får rätt microklimat:P

 

jag hade bara sand och jag hade svårt att hålla rätt luftfuktighet


151
77
Firemon:

Jonas, menar du att det ska vara för torrt?? dvs för låg luftfuktighet?

 


269
60
Jonas:

precis.


151
77
Firemon:

nej då den styr jag med vattenbadet, har ju en värmaslinga i botten så jag kan styra luftfuktigheten genom att flytta vattenbadet närmare slingan.. jag duschar inte i terrariet utan använder vattenbad.

Vad har du för luftfuktighet i terrariet till din/dina skäggisar Jonas?


269
60
Jonas:

mellan 20-50% ungefär diffar lite^^

 


151
77
Firemon:

ok, jag ligger på ca 32-40% där i mellan och det är enligt min åsikt helt ok :)


456
200
isdrake:

Riktigt snygga terrarium. Det ser riktigt proffsigt ut. Du funderar inte på att bygga terrarium på beställning? :P

Skulle dock vilja ge lite feedback på själva innandömet. För det första så ser det snålt inrett ut med massa "död yta" (yta som ödlan inte kan nyttja). Med tanke på att terrariumet är så pass litet ändå är det extra viktigt att vara smart och nyttja den ytan som finns för att maximera ödlan möjlighet att röra sig.

Även om skäggisar klassas som marklevande så klättrar dom en hel del. Detta kan man nyttja och fylla på med massvis med grenar/stenar. Var inte rädd för att bygga på höjden. På detta sättet kan omvandla allt det tomma utrymmet till yta som ödlan faktiskt kan nyttja.

För det andra är det bakgrunden. Du skrev att du hade beställt en bakgrund, vad är detta för spännande? Att fixa en bergsbakgrund med klippavsatser är ett bra sätt att skapa mer yta till ödlan. Bara raka väggar som det är nu har den ingen nytta av.

Substratet har redan tagits upp. Ett tips är att bara blanda ut sanden med jord så håller det fukten bättre. Dessutom blir det hårdare och mer grävvänligt. Tycker jord/sand-bladning är överlägset enbart sand på alla sätt och vis.

Och så vill jag nämna belysningen. Det är alltid jätte svårt att avgöra sånt från ett foto. Men utav fotot du lagt upp så ser det väldigt mörkt ut. Detta är solälskande ödlor som lever väldigt ljust i naturen. Var inte rädd för att kräma på med dagljus, helst ska man bli bländad när man tittar in i terrariumet. :P


151
77
Firemon:

Tack :)  näe det skulle inte gå ihop sej å bygga åt andra då kostnaden ligger på ca 1500:- per terrarie i materialkostnad.

Jo jag håller med det är jättemycket död yta i terrariet men jag har inte satt in allt pga bakgrunden som inte kommit :( jag har beställt exoterra rock bakgrunder ifrån tyskland för dom va billiga och ser ok ut.
kommer även att beställa Ultimate rock bakgrunder nu efter helgerna. ext länk www.bigappleherp.com/Ultimate-Rock-Climbable-Reptile-Backgrounds?sc=2&category=23147

Vad gäller bottensubstratet så har jag valt sand för att han alltid gått på sand, han e helt ointerrserat av å gräva samt tycker jag det är lättare att hålla rent när det är en ljusare botten, plockar avföring dagligen i terrariet å det är mycket lättare med en ljus botten å allt skräp syns. Jag duschar inte i mitt terrarium med vatten, skägget har tillgång till en liten pool som han kan bada i samt tar han sej en simtur i badkaret 1 gång i veckan (å nej jag fyller inte på med vatten å kastar i han utan har ett sluttande badkar med grunt i ena änden å djupare i andra så bestämmer han själv vart han vill tillbringa sin badstund)

Vad gäller ljuset så ljuger bilden,, det är nästan så man behöver solbrillor på sej när man tittar in, det sitter 6st ledspottar i taket samt så ger solar raptor lampan en del ljus. 

Sidorna på terrariet ska jag hitta på nån lösning för att göra det mer "ödlevänligt" men har inte kommit på nåt bra än men det kommer :)

 


91
8
Saraldor:

Ser bra ut tycker jag, bra jobbat

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild