Foder till spindlar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

141
109
stefan707:
Hej, vad matar ni era spindlar med? 

Jag har en B.Smithi och en B.Albopilosum, jag har brukat mata dom med stora syrsor, någon gång har dom även fått en liten mus bebis å smaska på, funderar lite mer på vad man kan variera måltiderna med, dubia? gräshoppor? 


Tar gärna emot lite tips och ideer vad ni ger era spindlar och hur ni tycker det fungerar.
Brukar mata dom lite oregelbundet, 1-2v mellan måltiderna. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Dubia tror jag är det vanligaste sen släpper nog många in en del vildfångade kryp under sommaren.

14
7
Inksnake:
Dubia, gräshoppor och syrsor till dom stora.
Syrsor och zophobas till juvenilerna/subadulta.
Bäbissyrsor och mjölmask till småttingarna. Mjölmaskbäbislarver, bananflugor och bönbaggar till dom allra minsta.

Mjölmaskarna odlar jag själv sen ett år tillbaka. Ganska enkelt samt att då vet jag att jag alltid har Mjölmaskbäbislarver på lager.

544
424
Gibblo:
Huvudsakligen syrsor, men de får kackerlackor och gräshoppor ibland. Möss rekomenderar jag inte att mata spindlar med då spindlar har exoskelett och får ett överskott av kalcium som de inte behöver när de äter djur med inre skelett.

Sen matar jag efter hur spindlarna ser ut i kroppsform och hur nära öms de är, men det brukar bli någon gång i månaden för de stora kanske och de små som är på tillväxt får så ofta de vill ha.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Rosenlarver är ett omtykt foder till stora spindlar och ett mycket bättre alternativ än pinkies.

90
38
Fredrik85:
Övervägande med blatta/shelfordella lateralis kackerlackor, men även dubia och en lite syrsor ibland. Matar också dom större spindlarna efter kroppsform, dom mindre 2-3 gånger i veckan beroende på storlek.

121
95
Kega:
Enbart med kackerlackor, mestadels S. lateralis men de större arterna får lite större foder. Matar som ovan efter kroppsform om jag tycker dom behöver mat eller inte.

141
109
stefan707:
Oj vad många svar, är nog lite för ny ändå för å se på spindeln om den behöver mat eller ej, brukar ta bort syrsorna om dom ej tar dom å prova veckan efter. 


544
424
Gibblo:
stefan707 skrev:
Oj vad många svar, är nog lite för ny ändå för å se på spindeln om den behöver mat eller ej, brukar ta bort syrsorna om dom ej tar dom å prova veckan efter. 




Om spindeln inte tar bytet direkt så mata efter en vecka som du gör nu. Spindlar klarar sig väldigt lång tid utan mat :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild