Ekologisk sallad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
Shadowcrest:
Hejsan! Jag undrar om de är någon i Uppsala som kan ge tips på affär som har ett bra utbud av ekologiska grönsaker?
Jag har två skäggagamer och skulle vilja variera deras sallad lite mera, men jag har inte hittat någon butik här i närheten som har ett bra utbud med ekologisk sallad.

Tänkte kolla om någon här har något bra tips? :) 

356
177
krypet:
Utan att ha koll på skäggagamer, så idén kanske ör usel: äter de groddar?mdet är både enkelt och billigt att grodda själv och det är inte svårt att hitta till exempel ekologiska linser och bönor att grodda. 

Kolla bara noga så det inte är olämplig föda till dem. Jag har som sagt inte koll på just ödlor (men rätt bra koll på sallader).

2048
773
psyjoh:
Groddar är nästan uteslutet ekologiska i butik. Samtliga stora odlare runt här i Skåne gjorde jag studiebesök hos när jag jobbade som kvalitetsansvarig på ett frukt o grönt företag. 
Mina skäggisar älskar groddar, alfagroddar, böngroddar, ärtskott osv.
Annars kanske du kan kolla i någon stor saluhall. Där brukar finnas stor variation på eko produkter. 
Jag har en liten butik här hemma som ibland även beställer hem efter önskemål. 

9
2
Shadowcrest:
Jag är ju inte alls bra på att odla saker själv, har döda blommor hemma.. Haha :-P men om de är enkelt så skulle man ju kunna prova att göra så krypet, tack så mycket för tipset! :-) 

Kan dom äta groddar ofta psyjoh? Såg att du har skäggisar och kanske har mer erfarenhet.
Det här är mina två första så man är ju lite försiktig med dom.
De är ju jättebra om groddar och så finns men just salladen har jag reagerat på att dom har dåligt utbud av, som i den butiken som finns närmast mig så har dom bara ruccolasallad som är ekologisk i stort sätt. Jag tycker ju själv att det är väldigt tråkigt att äta samma mat hela tiden så jag vill ju variera så mycket som möjligt till skäggisarna oxå. :-) 

Tack så jättemycket för tipsen! :-) 

2048
773
psyjoh:
Jag ger inte groddar så jätteofta. Det var mer tidigare när jag jobbade med frukt o grönt. Då hade jag tillgång till allt och fick det gratis. Man ska nog inte ha det som bas då är det en mörkbladig sallad som gäller. Groddar ska du nog ha mer som ett tillskott. Sen alla kryddor i kruka är ju ekologiska. Basilika brukar vara uppskattat. Sen kan du ställa in hela krukan så kan de gå o äta när dem vill. Ekologisk kruksallad brukar jag också göra så med. 

9
2
Shadowcrest:
Ja men precis, det är ju just mörkbladig salladen som jag skulle vilja variera mera.. :-) 
De finns ju de här påsarna med blandad sallad i och de finns i ekologiskt, men de är ju röd sallad i och jag är osäker på om de är bra för dom..?
 
Dom har ju sköldpadds tuva eller vad den heter, inne hos sig och de gillar dom massor båda två! :-) 

Men just den salladen i kruka och kryddor har jag inte ens tänkt på, så de ska jag kika på! Tack psyjoh! :-) 

28
6
noninen:
Ica som ligger mitt i gränby har ett riktigt bra ekologiskt utbud. Jag har hittat det mesta där, kan tyvärr inte säga allt för mycket om deras sallad då deras salladshylla är ganska stor men jag vet att det finns några som är ekologiska. Kan vara värt ett besök :)

2048
773
psyjoh:
Röd sallad behöver du inte oroa dig för. Den är oftast nyttigare. Jag försöker mata mina med så mkt rött som möjligt. När jag ställer in kruksallader försöker jag tex hitta röd romansallad. Men inte så ofta det finns i butiker. Favoriten är dock ruccola hos alla mina. Lollo rosso gillar dem oxå rätt mkt. 

9
2
Shadowcrest:
Menar du kvantum i Gränby centrum då eller menar du typ heidenstam noninen? :-) 

Ok, va bra psyjoh! Jag har aldrig vågat ge mina röd sallad för jag har inte vetat om de är bra för dom eller inte, men om de är något dom kan äta så finns de ju genast massa mer att variera mellan! :-) 
Jag kan inte så mycket om sallad och tänker inte så mycket på vad jag själv äter, men jag vill ge mina djur de absolut bästa! :-) 
Tur att man får ta del av andras erfarenhet och kunskap såhär! Men som sagt jag är nog lite väl "rädd" om mina skäggisar.. :-P man vill ju inte ge dom något som kan vara dåligt för dom! 
I dom flesta påsar med blandat som man hittar så står det ju bara säsongens grönsallad och säsongens rödsallad, så därför har jag blivit osäker på de.. :-( 
Jag vet ju att isbergssallad inte är speciellt bra eftersom att de inte är någon näring, så de ger jag dom aldrig. 
Ruccola är ju den stora favoriten hos båda mina, men nu ska dom få prova lite annat oxå! :-) 

28
6
noninen:
Menade ica kvantum, glömmer att det inte endast heter ica hehe :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild