Vanliga misstag vid matning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
4
MajaL:
Det var några år sedan jag senast hade orm och nu börjar det närma sig att mata min första KP.
Han är 2 månader gammal och han kom hem i lördags.
Vilka misstag gör man ofta vid matning som bör undvikas? Vad bör jag tänka på (förutom det uppenbara som lugn och ro och varm mus)? Har ni några smarta tips eller tricks? :)

Medlem i DHF
1082
772
Westman:

MajaL skrev:
Det var några år sedan jag senast hade orm och nu börjar det närma sig att mata min första KP.
Han är 2 månader gammal och han kom hem i lördags.
Vilka misstag gör man ofta vid matning som bör undvikas? Vad bör jag tänka på (förutom det uppenbara som lugn och ro och varm mus)? Har ni några smarta tips eller tricks? :)


Varm mus e ju aldrig fel :)


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Att mata ormar är som att cykla! Har man en gång gjort det så glömmer man aldrig bort hur man gör :) 

Tycker det låter som du har koll på läget så bara köra på :)


42
4
MajaL:
Provade igår kväll, men det passade då inte för herren :P Får se om han vill äta nästa vecka istället.

508
304
Jonas77:
Vanligt för många arter är väl att man "skrämmer" ormen. Det är primitiva djur och man lär sig snart känna igen när de går in i olika "lägen".
Vissa djur så smäller det bara oavsett vad man gör, andra kräver lite feeling. Trugar man på en sån orm en mus med pincetten så går den bara in i ett defensivt läge och all tanke på mat kan vara borta i timmar.
Med svåra djur brukar jag försöka väcka ormens feeding mode på genom att röra mig med bytet långt bort först, och försöka få ormen att "komma på" maten själv. Är de tröga så kan man försöka blåsa lätt mot dem, så brukar de börja lukta runt.

Har man en misslyckad kväll kan man alltid lämna bytet i terrariet på något, så man minimerar bottensubstrat som kan komma med om de väljer att äta senare. Detta gäller endast om du enbart har ett ensamt djur i burken förstås.

Med svåra djur är det säkraste kortet att tina maten när man ser att de är ute och letar självmant, tycker jag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild