Fuktsäkra ett terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
3
Fevre:
Jag har lite frågor runt fuktsäkra trä terrarium, alla har vi olika tekniker och system. Men min fråga är går det att använda isolering för badrum? Jag jobbar själv som plattsättare och använder just badrumsisolering nästan dagligen. Så min första tanke va att de här lär gå att använda i terrarium. Så jag frågade våran leverantör om det kunde på något sätt vara hälsofarligt. Eftersom deras produkter ska nästa intill ska "gå att äta", dom är alltså inte hälsofarliga för oss människor. Men dock avrådde dom ifrån att använda de i terrarium eftersom dom inte kunde garantera att de inte va skadligt för djuret. Så är det någon som hat använt foliesystem i terrarium? För er som inte vet så är de en matta som man limmar med hjälp av gummi eller 2 componentslim. Det finns även dubbelhäftande remsor och lite andra användbara saker.

2966
1645
Hoggaforfan:
Vilket material har du mot djuren? Eller tränger limmet in i mattan? Vattenbaserat epoxylim är ju vanligt och gummi vet jag inte om det är ofarligt, beror på kemikalierna men troligtvis är det lugnt. 
Det borde gå att använda, en del har använt badrumsvaror men vet inte exakt vad.

Du kan nog använda mycket av sakerna du har på jobbet men jag är osäkra på vilka mer än en del våtrumslim ärPVA-baserade och ska vara ofarliga.

18
3
Fevre:
Så vitt jag vet så är inte våra system PVA baserade. Men jag kan ha fel också. Det jag mest hade i åtanke var att man kunde ha badrumsisolering i terrariumet så det blir om en "balja". Alltså att man isolerar botten och ett uppvik på 5-10 cm. För även kanske bygge av en badplats i framtiden. 

Ang våtrumslim som är PVA baserade så bestäm större delar av mitt terrarium av det. Bland annat ditt tips om bakrundsbygge med PVA lim och sand. De funkar klockrent samt att även alla väggar, golv och tak är täkta av PVA lim. Och den lilla krabaten som bor där verkar stormtrivas så. 

Nu är nästa terrarium väldigt långt borta in byggtankarna då jag behöver en ny bostad för annars kommer tjejen bokstavligen talat döda mig om jag skulle bygga ett terrarium som är 4 kvadratmeter i golvyta. Då dröm ödlan är en eller flera vattenagamer :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild