Skäggagam ägg? Befruktade?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
7
GunnarGunnar:

Hej!

Igår fann jag ett gäng ägg hos min hona, som har varit hos en hane, så det är egentligen inte konstigt om de är befruktade, men skulle gärna vilja veta säkert.

Jag har läst om tekniker att lysa med ficklampa. Då stämmer äggen överens med hälften av kriterierna. De ser mycket mer röda ut än gula, däremot ser jag inget embrio eller några blodkärl. Nu är äggen visserligen bara knappt ett dygn, så kanske är för tidigt?

Kan det vara så att vissa ägg är befruktade och andra inte? Vissa är nämligen ganska ihopskrumpnade och buckliga, medan andra fortfarande är mycket släta och fina, väldigt vita.




Där är äggen utan belysning.



Över en lampa.

Någon som har kunskap? :)

 

Mvh!


2048
773
psyjoh:
Dem ser befruktade ut. Lite skarpare och närmre bild hade varit bra men tycker jag kan se vener till höger på den övre bilden och ett embryo i den undre. 

2048
773
psyjoh:
Tänk på att embryot ska ligga uppåt. Det ser bara ut som en röd ring med lite vener nu i början.
Prova att skära upp ett om du är osäker så ser du om det kommer lite blod. 

12
7
GunnarGunnar:
Tack! En till fundering. Kan det vara möjligt att vissa ägg är befruktade och andra inte?

Ska försöka fixa bättre bilder imorgon!

2048
773
psyjoh:
Ja det kan det. Min hona la 5 kullar nu sist. I de 2 sista var det blandat. I de 3 första var samtliga befruktade. 
Men att det ska bero på att vissa är slätare än andra är fel. Har haft flera som varit lite småskrumpna där det kläckts fina ungar från. Ofta rättar dem till sig inom en vecka och blir lite slätare. Är dem obefruktade så kommer de däremot dra ihop sig mer och mer. Men omöjligt att säga första dagen förutom genom belysning. 

12
7
GunnarGunnar:
Tusen tack för svaren! Verkligen hjälpsamt :)

Jag har ju ändå en äggkläckare så ser ingen större skada med att helt enkelt ta för givet att dom är befruktade och behandla dem därefter, så får vi se vad som händer :)

2048
773
psyjoh:
Inga problem. 
Är där några som ej är befruktade så lär du se det rätt snart då dem oftast skrumpnar. 

12
7
GunnarGunnar:


Det ser nu efter 2 dagar ut såhär. Många har skrumpnat ordentligt. Vad tror ni? Obefruktade? Vissa? Alla?

2048
773
psyjoh:
Ser så ut tyvärr. Jag hade nog fel angående vad jag tyckte mig se på bilderna. 
Är där tillräckligt fuktigt och varmt i lådan?

12
7
GunnarGunnar:
Det är 29 grader och ligger vattenbehållare i själva lådan som borde ge rätt fuktighet.
Om något av dem nu är okej, vilken procentuell luftfuktighet rekomenderar du ikläckaren?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild