Mått på terrarium för juveniler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
7
VictoriaLundberg:
Har två majsormsjuveniler på ungefär 30cm nu och undrar hur stort de ska hållas, inte hur litet de får hållas utan hur stort? Just nu bor de i petbox, men vill gärna flytta dem till mitt 60x45x45cm pga enklare att reglera värme osv, misstänker att detta är alldeles för tidigt nu?

953
1840
peter54:
Risken är stor att de rymmer, i alla fall om terrariet har skjutglas. Jag har alla snokjuveniler i petboxar upp till ett års ålder, då bor de i varsin av den största petboxen.

96
141
Guns4ever:
Jag har mina juveniler i hammarplast lådor i passande storlek, lite lättare och hålla koll så allt funkar med dom, när dom växt till sig så flyttar jag över dom till passande terrarie.

142
12
blixa:
Nåt tips på hur man gör med värmen på sån liten yta?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
peter54 skrev:
Risken är stor att de rymmer, i alla fall om terrariet har skjutglas. Jag har alla snokjuveniler i petboxar upp till ett års ålder, då bor de i varsin av den största petboxen.

Går ju att täta med en list mellan skjutglasen. Jag har ju jungfrugeckos i ett terrarium med med skjutglas så nog går det att få dom rymningssäkra 


953
1840
peter54:
blixa
Jag brukar ställa två boxar över en 14w-matta, eller fyra boxar över en 28W-matta. Annars finns ju små 7W-mattor också.

tenebrosa
Javisst kan man täta, men det blir komplicerat varje gång man behöver öppna och jämfört med Hammarplastlådor eller petboxar med lock är de senare mycket lättare att öppna och stänga tätt.

142
12
blixa:
Blir inte hela lådan varm då 

27
14
Zappen:
Du behöver ju inte ställa hela lådan på värmemattan, räcker med 1/3 av den.

953
1840
peter54:
blixa
Nejdå, det blir bara varmt där mattan ligger.

Jag har mest ormar från den tempererade klimatzonen, vilket i praktiken innebär att 1/3 uppvärmd bottenyta är alldeles för mycket, särskilt som jag har ett speciellt terrarierum som i sig är tempererat med natt- och dagstemperatur (18-19 till 24-25).

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
peter54 skrev:

tenebrosa
Javisst kan man täta, men det blir komplicerat varje gång man behöver öppna och jämfört med Hammarplastlådor eller petboxar med lock är de senare mycket lättare att öppna och stänga tätt.


Jag menade alltså att silikonafast en list, jag köpte en mindre sorts borstlist. Men jag håller med dig om att det är kanske enklare att hålla småormar i hammarplast men ser ju lite roligare ut med riktiga terrarium och silikonarman fast listen riktigt så är det ju lika enkelt att öppna terrariet som en plastlåda :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild