Min skäggagam håller sig i skuggan...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
3
Petter:
Har precis blivit med skäggagam.
Den har det senaste dygnet hållit sig på en skuggplats/"gömställe" som eg inte är en grotta men så gott som vi har kunnat. ( Ett nytt terrarie skall byggas..)
Han har ätit sina syrsor med god aptit, hans värmeplats håller ca 37 grader plus att han har en värmesten att ligga på, som han även har gjort till och från.
men nu har han stannat i den betydligt svalare delen av terrariet.. han var även där nu i morse efter nattens svalare tid..
Behöver jag bli orolig?


295
270
barkskog:
Vilken typ av lampa har den för "värmeplatsen"?
Till "soldrivna" reptiler som skäggagam bör man ha en "sollampa"  som ger värme, hög belysningsstyrka och UVA/UVB.
Idealet är en HID-lampa.

18
3
Petter:

Jag har en värmelampa från granngården "gris/kyckling" värmelampa 100W...den sitter något för högt men det jobbar jag på, når bara 37 grader där..direkt intill värmeplatsen ligger hans värmesten så min förhoppning är att den ska kunna komplettera med värme ..
Har insett att hela mitt belysningsupplägg är obra, en värmelampa och ETT lysrör som jag inte ens vet om det är UVA el UVB..
Vi fick med ett terrarie  som "absoult skulle duga"...men ju mer man läser desto sämre framstår det.. ett nytt skall byggas snart..
Tänker kompletterar och förändra lampuppsättningen under dagen dock...


18
3
Petter:
Sorry.."HID" lampa?

2048
773
psyjoh:
Inget att vara orolig för. Det är en omställning för dem att flytta ju. Den behöver aklimatisera sig. 
Tänk även på att ljuset är mkt viktigt för en skäggagam. Den kräver även hög uvb som den kan få grnom en hid lampa eller mv lampa. Kolla skoldpaddsgrejer.se eller herperschoise.se

Det är även tid för många att börja dvala nu. Min äldsta hane har legat nergrävd ungefär 3 veckor nu och har bara varit uppe 2 rundor på den tiden. Läs alla skötselråd du kan hitta oxå. Man kan aldrig få nog med information. 

2048
773
psyjoh:
En grislampa och en värmesten är det absolut sämsta för en skäggagam. 
Som jag skrev en hid lampa eller mv lampa till solplatsen och dagsljusrör i som allmän belysning. 

18
3
Petter:
Hehehe.. Läser ALLT!! Lessen.. "Hid" ?? "Mv"??
var hittar jag dessa? Känns som dem måste in i terrariet omgående!

2048
773
psyjoh:
Läs mitt första inlägg. Där finns länkar. 

903
509
Evanjeline:
Är det en värmesten som att det är en elektrisk sten som ger värme? De är kända för att kunna bränna djur, och ibland döda dem. Jag hade tagit ut den. bättre där är lite för kallt tills du fixat belysning i min mening.2

18
3
Petter:
Så där!
nu har ödlis fått ny belysning, "allmänbelysningen" blev en Exo Terra solar Glo med både uva, uvb o värme, denna håller terrariet till 30 grader, en zoo med "basking spot" med uva o värme, denna hålller solplatsen till 40 grader, litte pill att få till rätt avstånd=rätt temp men...
två rejäla barkbitar o några stenar blev till ok gömställen, ett i svala änden (håller 25grder dagtid) och ett i varma änden med 34 grader.
bytte dessutom ut uvb lysröret i taket av terrariet så nu ska han få det ljus o den värme han behöver..
NÖJD!
Tack för input!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild