Hornlarver

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Det går iallafall inte att föra ut dem ur USA. Det borde gå att odla de spinare (Acherontia) som är inhemska till Europa de vi har i Sverge är fridlysta.

459
138
Pakke:
Hornworms finns i europa är vad jag vet. De finns i England och några länder som odlar hornworms som foder till deras reptiler. Senast jag såg en ägare som matar hornworms till uroplatus (Leaf gecko) i Tyskland. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Pakke skrev:
Hornworms finns i europa är vad jag vet. De finns i England och några länder som odlar hornworms som foder till deras reptiler. Senast jag såg en ägare som matar hornworms till uroplatus (Leaf gecko) i Tyskland. 

Vet du om det är hobbyodling av en inhemsk art eller komersiell odling? Animal farm CZ hade Actias mimosae på expo stockholm men de var över 100kr styck knapast foder.

1228
464
leedragon:
Pakke skrev:
Hornworms finns i europa är vad jag vet. De finns i England och några länder som odlar hornworms som foder till deras reptiler. Senast jag såg en ägare som matar hornworms till uroplatus (Leaf gecko) i Tyskland. 

du som vet var de finns kan du inte föra några till sverige? :D

459
138
Pakke:
Fredrik89 skrev:

Vet du om det är hobbyodling av en inhemsk art eller komersiell odling? Animal farm CZ hade Actias mimosae på expo stockholm men de var över 100kr styck knapast foder.


Nej, jag bara vet att kille som har visat några burkar på hornworms så jag antog att han odlar eller har beställt. Men hobbyodling av en inhemsk art eller kommersiell odling vet jag inte.

leedragon skrev:

du som vet var de finns kan du inte föra några till sverige? :D


Nej, jag vågar inte föra några till Sverige eftersom andra har sagt det är förbudet inom EU. Andra inte. Så jag vet inte om det är tillåtet eller inte att föra in Sverige även några har hornworms i europa.




Medlem i DHF
263
355
McPede:

Fredrik89 skrev:


Fast EU är inte så flexibla T:ex så är alla äppelsnäckor förbjudna i EU p.g.a en art är skadedjur på ris och har förvildat sig i Spanien.


Att äppelsnäckor är förbjudna beror ju på att de kan överleva på många ställen i Europa och kan ställa till med stor skada i ekosystemet:

www.efsa.europa.eu/en/press/news/140430a

 


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
McPede skrev:


Att äppelsnäckor är förbjudna beror ju på att de kan överleva på många ställen i Europa och kan ställa till med stor skada i ekosystemet:

 

www.efsa.europa.eu/en/press/news/140430a

 



Bara en art är förvildad i Europde och ingen kan överleva i Svergie och andra nordiska länder och men ändå så förbjöds hela släktet inom EU.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Fredrik89 skrev:


Bara en art är förvildad i Europde och ingen kan överleva i Svergie och andra nordiska länder och men ändå så förbjöds hela släktet inom EU.


Jag tippar på att man inte har gjort ingående studier på om de kan överleva i svenska vatten. Krävs ganska mycket resurser får något sådant. Då är det nog lättare att dra alla över en kam.

Cornu aspersum skulle inte överleva i Sverige, men den har börjat att etablera sig. Allt är möjligt, bara förhållandena är gynnsamma.

 


3
0
andreasbjorkmann:
Finns det någon uppdatering ang. Om de är förbjudna i Sverige/Eu eller inte?

1228
464
leedragon:
andreasbjorkmann skrev:
Finns det någon uppdatering ang. Om de är förbjudna i Sverige/Eu eller inte?

för 2-3 år sen var det nån sålde de i kameleontinorden grupp i facebook, personen var från danmark.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild