Täckbark?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Amaandabeckman:
Hej! Jag har en fråga angående täckbark. Finns det någon som använder det till sina ormar? Jag har två kubgspyton och har precis köpt täckbark från granngården. Men när jag öppnade påsen luktade barken väldigt starkt.. Någon som vet ifall det ska vara så eller kan det vara skadligt för ormarna? 
Tacksam för svar!
Mvh Amanda.

141
109
stefan707:
Läs på påsen, kolla så den är ogödslad så är det ingen fara

3
0
Amaandabeckman:

Vad jag kan se så står det utan tillsatser och dem rekommenderar att gödsla när man lägger barken i sitt land. Men tänkte just nu när det luktade så starkt. Någon som tror de kan påverka ormarna eller kan man låta dom bo i de?

141
109
stefan707:
Lägg upp lite i en skål tills i morgon, kolla hur det luktar då, bör ha släppt då.
jag kör med ogödslad täckbark till min KP och det funkar perfekt

3
0
Amaandabeckman:
ska testa det!:)

2966
1645
Hoggaforfan:
Har du använt liknande bark innan? En viss förmultningsdoft kan det vara men det påminner mest om våt jord.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag har kört med täckbark till pytonormar i över 10 års tid utan några problem :) Ogödslad som nämnts såklart! Snyggt & billigt. 

Jag köper från olika ställen, plantagen, COOP, granngården osv

 

Jag blandar ofta ut med 30-40% torv eller torvmull, även blanda i löv, mossa, gräs eller liknande i bottenmaterialet är inte fel :) 


116
54
Micke76:
Jonas_ skrev:
Jag har kört med täckbark till pytonormar i över 10 års tid utan några problem :) Ogödslad som nämnts såklart! Snyggt & billigt. 

Jag köper från olika ställen, plantagen, COOP, granngården osv

 

Jag blandar ofta ut med 30-40% torv eller torvmull, även blanda i löv, mossa, gräs eller liknande i bottenmaterialet är inte fel :) 


Men är det inte så att man ska undvika bark som kommer från barrträd i terrarium eftersom det innehåller terpentin? 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Micke76 skrev:

Men är det inte så att man ska undvika bark som kommer från barrträd i terrarium eftersom det innehåller terpentin? 


Jo jag har hört mycket fram och tillbaka om det där, barrträd överlag ska man väl undvika till boa & pytonormar men det gäller främst färskt trä, täckbarken i påsarna är ingen färskvara alls utan har säkert legat ett bra tag. Jag har aldrig haft några som helst problem under alla år heller så kommer köra vidare på den i min mening riktigt bra täckbarken :) 

Grym om man har många eller stora terrarium, väldigt prisvärt!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild