Ombyggnation av ställning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
3
Fevre:
Hoggaforfan skrev:
Vi kör numera dammduk i bottnen och täcker över kanterna med lim+sandblandning:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976



Hur fäster du duken? Silikon, våtrumslim eller har du nå super tricks? 

2966
1645
Hoggaforfan:
Fevre skrev:


Hur fäster du duken? Silikon, våtrumslim eller har du nå super tricks? 

haha jupp jag övertalar den ^^
Nä, jag fäster den en bit upp på kanterna genom att häfta fast den med vanlig häftapparat. Men INTE nere i bottnen som några praktikater gjorde, smart med hål i fuktskyddet...
I höjd med framkanten eller där bottensubstratet ska gå upp till beroende på vad som passar bäst.
Det går även att limma med Tec7 men är kladdigare och tar längre tid. Det används bara vid skarvar eller efter praktikanter.
Lite därför vi tar limblandningen över för att säkerhetsställa att det blir tätt även vid och över kanterna och inte bara för att det blir snyggare. En tejpremsa av någon specialsort längs hela kanten (halva bredden på duken och andra halvan på väggen ovanför duken) borde med fungera. Kladda på Tec7 borde fungera men då hade jag klippt till en remsa duk och använt som tejp tillsammas med Tec7.

Finns en del annat lim och tejp till dammduk men de är oftast väldigt dyra vad jag sett så vi kör med Tec7, det fungerar hittills :-)


182
87
Mrjansson92:
Då är det dags för en liten mini update =)

Jag silikonade kanterna på insidan som jag tänkte igår så fick det torka tills idag =)

Idag blev det att först såga till en skiva som lock längst upp på hela paketet, hade först tänkt låta det va utan det men tyckte det blev så fult, såg ut som jag bara glömt nått lixom, så sågade till en skiva och skruvade dit =)
efter det blev det att borra ut för ventilationen i alla burkarna =) köpte några små svarta runda ventilationsgaller på expo sthlm som jag tänkt köra med =) dessa kommer limmas med Pattex No More Nails lim sen =) även glidlisterna för glaset kommer limmas med samma lim =)

När det va borrat så var det bara att börja måla, bilden nedanför är efter första strykningen, även sambons lilla terrarium till hennes leopardgecko fick ventilation borrat och lite färg =) kommer nog göra en strykning till nu ikväll sen får jag se imorrn om det behövs en till eller inte =)



Kan säga att om ni tänkt bygga något liknande så rekommenderar jag verkligen att ni sätter hjul på det, fy fasen va det underlättar när man behöver flytta på det eller liknande, kunde utan minste problem rulla ut det själv ur djurrummet ni ser i bakgrunden =)

Jag har även tänkt att skaffa några rejäla handtag att montera på sidorna, blir 2st på varje sida för när man ska flytta på det och även om man behöver lyfta det =)

Räknade lite snabbt på det och tror att det i nuläget väger ca 100kg, sen kommer det glas och inredning på det också ;) gissar väl på att det blir runt 150kg sen, får inte bli mycket mer då hjulen tillsammans ska palla 200kg enligt förpackningen =P hehe

Men det va nog allt för den här gången =) uppdaterar igen när det är färdigmålat och glidlisterna och ventligationen är på plats =)

182
87
Mrjansson92:
Då va det mesta jobbet av bygget klart =)
Glidlisterna och ventilationen limmades idag och måste säga att jag blev väldigt nöjd, den gråa färgen och dom svarta listerna och ventilationsgallren passade skit bra ihop =D
Såhär blev det iaf =)


Det som är kvar nu är bara att beställa glaset, detta kommer göras runt 25-27 oktober där nån gång, när jag fått pengar igen =)
Mellanväggen i mitten burken ska upp, detta får nog göras när glaset kommit så jag vet att det är tätt så ormarna inte kommer in till varandra =P
Sen borra hål för värmemattorna och inreda, sen är det bara för djuren att flytta in =)

Ska försöka komma ihåg att lägga in en bild här när dom flyttat in så ni får se hur det blev men tills dess lär det inte hända mycket här i tråden =)

Tills nästa gång, ha det gött =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild