Parasiter på rosenbaggar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

214
333
MartinJ:
Tidigare i år skaffade jag ett gäng rosenbaggar. Jag trodde allt hade gått kanon, men jag har upptäckt att alla fem har något som förefaller vara parasiter. De är väldigt små (något mindre än hoppstjärtar) och gula i färgen. De sitter still på skalbaggarna, ofta (men inte enbart) vid lederna och precis där täckvingarna slutar. Jag hade tänkt uttöka skalbaggsterrariet med en annan Cetoniid, men nu får det avvakta.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara, mer exakt? Jag antar att enda sättet att bli av med dem är att kassera all inredning, inklusive baggarna, men vore såklart trevligt om det gick att göra på något annat sätt.

Bifogar två bilder som kanske kan hjälpa. Dock svårt då de är extremt små.






EDIT: Fått tips om att det kan vara rovkvalster och därmed tämligen ofarligt. Det känns som en möjlighet, men samtidigt tycker jag det inte riktigt passar in. Rovkvalster, som jag förstår, använder större skalbaggar för att åka snålskjuts till nya födokällor. Dessa kvalster sitter dock helt stilla (jag har aldrig sett dem röra sig medan de är på baggen). De har dessutom alltid framdelen innut, mot baggen.
Tänkte bara tillföra det, ifall någon har något att säga om det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild