Manouria impressa Laglig i Sverige?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6
0
Pellegren77:
Undrar alltså om det är lagligt att ha landsköldpaddan Manouria impressa (Impressed Tortoise / Präglad Jättesköldpadda) som husdjur i Sverige?

Då gäller det alltså en avlad, inte en viltfångad.
Försökt googla i evigheter men det finns inte särskilt mycket info om denna art, skulle vara tacksam om någon som har lite bättre koll kan sprida lite ljus över det hela 

2966
1645
Hoggaforfan:
Sköldpaddor är lagliga att ha som husdjur så gäller även den. Är handeln som kan vara reglerad, antingen in och ut ur ursprungslandet eller mer eller mindre papper. Men finns det uppfödda i EU så är det bara papper som gäller.

Kan tyvärr inget om denna arten i sig.

295
270
barkskog:
Den är B-listad och det krävs inte EU-intyg (CITES-intyg) för köp/försäljning.
Tror att det är mycket svårt att hitta dokumenterat fångenskapsfödda exemplar eftersom den är svår att hålla vid liv i fångenskap.

6
0
Pellegren77:
Pellegren77 skrev:
Undrar alltså om det är lagligt att ha landsköldpaddan Manouria impressa (Impressed Tortoise / Präglad Jättesköldpadda) som husdjur i Sverige?

Då gäller det alltså en avlad, inte en viltfångad.
Försökt googla i evigheter men det finns inte särskilt mycket info om denna art, skulle vara tacksam om någon som har lite bättre koll kan sprida lite ljus över det hela 





Ok en liten uppdatering:

Jag importerade en hane och en hona på ca 6 år från Backwater Reptiles i USA. Ägarna hörde dock av sig och meddelade att sköldpaddorna jag hade köpt hade båda dött av naturliga orsaker, och att de istället skulle skicka två andra sköldpaddor som var 5 år istället.
De skickades på 1 dag.
De skulle först ha en hälsokoll på Skansens Akvarium för att se att de mådde bra och inte bar på några sjukdomar.
Det visade sig att De som jag importerade sköldpaddorna ifrån även skickade med två stycken 2-3 veckor gamla sköldpaddsungar av samma sort, vilket jag inte ksulle ha plats för när de blir äldre. 

Jag ringe ägarna och frågade varför de skickade med 2 extra, och att jag inte ville ha dessa två ungar, vilket den manlige ägaren sket helt och fullt i, utan började babbla om att han ville att denna sort skulle sprida sig till andra länder och föröka sig, och började sedan sjunga den amerikanska nationalsången och lade sedan på luren.

Det låter lite otroligt, men det är precis vad som hände.

Efter att sköldpaddorna had enomgått hälsotestet kunde skötarna på Skansens Zoo lätt konstatera att alla 4 sköldpaddor var extremt undernärda. De hade inte matats på minst 3 veckor. det gäller även ungarna som bara var 2-3 veckor gamla, och alltså inte matats sen de föddes.

Med tanke på att det var så pass undernärda , kan jag med 99% säkerhet säga att det första paret jag köpte med största sannolikhet (som dog av NATURLIGA orsaker -_-) även dog av näringsbrist.


Då sköldpaddorna inte heller skullle kunna skickas tillbaka (jag skulle aldrig låta dem återvända dit efter uppenbar djurmisshandel) bestämde jag mig för att låta Skansens Zoo behålla de 4 sköldpaddorna då de verkade ta mycket bra hand om dem, samt att de inte hade denna sort i sitt sortiment.

Så om någon annan funderar på att importera sköldpaddor, köp INTE från Backwater Reptiles

194
165
JoakimLundgren:
Gjorde de ett undantag för dig? Saxat från deras sida "Unfortunately, we do not ship internationally, which means no country outside the United States of America. We ship to every U.S. state except Hawaii. We do not ship to Canada."

www.backwaterreptiles.com/shipping/reptile-shipping.html





62
131
Toke:
Undrar du om det är lagligt att ha dessa djur som husdjur, efter att du importerat dom till Sverige (vilket ju naturligtvis inte går om det är olagligt), från ett företag som inte skickar djur utanför USAs gränser? 
Hmm...

6
0
Pellegren77:
JoakimLundgren skrev:
Gjorde de ett undantag för dig? Saxat från deras sida "Unfortunately, we do not ship internationally, which means no country outside the United States of America. We ship to every U.S. state except Hawaii. We do not ship to Canada."

www.backwaterreptiles.com/shipping/reptile-shipping.html






När jag beställde därifrån gick det genom amazon.co.uk , kollade personligen inte igenom vart de skickar sina djur på hemsidan, utan ringde och frågade ägaren direkt (kvinnliga ägaren) där de sa att det inte var några problem alls utan kunde skicka direkt.

När man handlat för en viss summa på deras hemsida (amazon) genererar dem slumpmässigt (?) olika föremål/mat/ förvånande nog djur som man får gratis vid sin beställning.

Har tidigare endast blivit erbjuden exempelvis flingpaket m.m gratis, Blev själv förvånad när de började erbjuda levande djur.
I detta fall erbjöd dem 2 valfria sköldpaddor via denna hemsida. Då gjorde man som så att om man hade amazons hemsida uppe medans man på sköldpaddornas hemsida lade dem i inköpskorgen, lades de automatiskt in i amazons varukorg.  Sedan tar amazon hand om resten samt betalning.

Har även blivit erbjuden valfri hund/katt/marsvin (som jag tackat nej till) från brittiska djurhem (Bluecross) samt olika varianter av privata upplagda annonser som liknar Blocket.se . De privata annonserna gällde endast om ägaren till djuret man valde var villig att ge sitt djur till amazon som sedan skulle sköta frakten/importen. Då det gäller sköldpaddorna har jag ingen aning om amazon to hand om fraktandet eller om ägaren skickade det privat.

Att de erbjöd djur från USA kan ha att göra med att det även finns amazon.com? så att de sammarbetar med hemsidor lite här och var?

Det var iallafall så som jag tolkade det hela när jag frågade ut en support på amazon.co.uk när de började erbjuda djur.



6
0
Pellegren77:
Toke skrev:
Undrar du om det är lagligt att ha dessa djur som husdjur, efter att du importerat dom till Sverige (vilket ju naturligtvis inte går om det är olagligt), från ett företag som inte skickar djur utanför USAs gränser? 
Hmm...



När de kom fram till sverige skickades de till Skansens Zoo, där de skulle gå igenom hälsokontroll.
Vad gäller om de är lagliga så ja det var dem. 
Processen för att behålla denna art skulle gå som följande:

När sköldpaddan var helt frisk, skulle en patrull på 5 personer från Skansens Zoo komma med sköldpaddorna till ditt hem, där de skulle få vandra fritt i hemmet i ca 1 h 30 min för att se till att de inte vantrivdes med sin omgivning.
De skulle även se över hela hemmets ytor för att försäkra sig om att det inte var några som helst skadliga föremål som den skulle kunna komma åt (här är det förutsatt att den vandrar fritt i hemmet). Samt tomten utomhus om man ville släppa ut dem på somrarna.

Samt om man hade andra djur i hemmet så skulle de kolla om exempelvis en hund, kan vara i närheten av sköldpaddorna utan att det minsta skälla elelr på något sätt stressa upp sköldpaddan.

De skulle även ta med en lapp från staten (?)  där alla medlemmar i hushållet behövde skriva under för att godkänna att sköldpaddorna lever i hushållet permanent. Om detta papper inte skickades in inom 3 dagar (förutsatt att hemmet var godkänt och att du fick behålla sköldpaddorna) skulle skötarna komma tillbaka för att ta med sig sköldpaddorna till Zoo:t/akvariet igen.

Det är en art som har lite högre kriterier än andra så att säga, men nej inte olaglig.

Det som gällde vid import från USA var att de inte kunde skickas tillbaka, och då inte kan få pengar tillbaka för sköldpaddorna man köpt.


För just denna art är de även mer dyrbara desto gulare deras skal är, vanligtvis har de brunare skal, men avlas främst för att framställa så gula skal som möjligt då de tydligen kan sälja för 56 000 kr + , enligt backwater reptiles ägarna

62
131
Toke:
Att du ens orkar komma på alla dessa dumheter och skriva ner skiten. Tror du på fullaste allvar att någon på detta forumet ska  bli lurad av dina inlägg, eller har du bara för mycket fritid?

6
0
Pellegren77:
Toke skrev:
Att du ens orkar komma på alla dessa dumheter och skriva ner skiten. Tror du på fullaste allvar att någon på detta forumet ska  bli lurad av dina inlägg, eller har du bara för mycket fritid?



Nej inte ett ord av det jag har skrivit har varit falskt?
Kan inte riktigt se poängen med att skriva *skit* på ett forum jag inte visste fanns förens nyligen för att lura folk?

Kom endast hit då jag själv var osäker vad gällande laglighet/import för att höra om någon annan var lite säkrare på frågan än jag själv vad gällande arten.

Resten är min tolkning av vad de förklarat via telefon, vare sig du vill vara skeptiskt och tro på det eller inte är upp till dig själv, då det gör mig detsamma hur som haver.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild