Matvägrande halsbandsleguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
42
Micke81:
Någon som har nått bra tips??
Har skaffat 1.1 halsbandsleguaner. Hanen är jättepigg o äter o far runt. Honan var likadan de första dagarna men har sedan ca 1 vecka tillbaka börjat dra sig undan o ligger mest under fuktlådan som står där värmemattan är. Hon dog 1 dubia idag men äter inget annars. Hon tittar på maten och slickar lite på insekterna när jag håller fram dem men tar dem inte. De som springer löst i terrariet tittar hon lite efter men bryr sig inte sen. Idag såg jag även att hon pressade undan sand med nosen. 

Någon som har nått bra tips på vad de kan vara och vad jag ska göra??

Mvh Micke

146
85
Lovet:
Micke81 skrev:
Någon som har nått bra tips??
Har skaffat 1.1 halsbandsleguaner. Hanen är jättepigg o äter o far runt. Honan var likadan de första dagarna men har sedan ca 1 vecka tillbaka börjat dra sig undan o ligger mest under fuktlådan som står där värmemattan är. Hon dog 1 dubia idag men äter inget annars. Hon tittar på maten och slickar lite på insekterna när jag håller fram dem men tar dem inte. De som springer löst i terrariet tittar hon lite efter men bryr sig inte sen. Idag såg jag även att hon pressade undan sand med nosen. 

Någon som har nått bra tips på vad de kan vara och vad jag ska göra??

Mvh Micke

Kan det vara att hon försöker gå i dvala redan? Har en dvärgskäggis här hemma som jag fått tvinga upp tre gånger redan när han försökt gå i dvala

97
42
Micke81:
Lovet skrev:

Kan det vara att hon försöker gå i dvala redan? Har en dvärgskäggis här hemma som jag fått tvinga upp tre gånger redan när han försökt gå i dvala

Ok!! Hur gick du till väga när du tvingade upp den igen??

146
85
Lovet:
Har helt enkelt bara burit fram honom under sollampan. Visst det skapar endel stress hos ödlan men de är inte bra med för tidig dvala heller.

Mvh Viktor 

2048
773
psyjoh:
Lovet skrev:
Har helt enkelt bara burit fram honom under sollampan. Visst det skapar endel stress hos ödlan men de är inte bra med för tidig dvala heller.

Mvh Viktor 

Varför är det ej bra med för tidig dvala? 
Min hane har legat snart 2 veckor. 
Det brukar aldrig vara några problem med honom,  så länge man vet vad man gör så. Att försöka tvinga en ödla att inte dvala lär ju störa den biologiska klockan och det kan ju inte i heller vara så bra. 

146
85
Lovet:
psyjoh skrev:

Varför är det ej bra med för tidig dvala? 
Min hane har legat snart 2 veckor. 
Det brukar aldrig vara några problem med honom,  så länge man vet vad man gör så. Att försöka tvinga en ödla att inte dvala lär ju störa den biologiska klockan och det kan ju inte i heller vara så bra. 

För tidig dvala var fel ordval, menade mer att jag inte har förberett hen för dvala med att dra ner på maten och dylikt. 

2048
773
psyjoh:
Ok då förstår jag. Ja min som gått i dvala har inte heller varit på toaletten innan han grävde ner sig. Det kom så plötsligt. Så jag hoppas han går upp en runda snart o skiter. 

Sorry om det blev lite offtopic här. Har aldrig haft en halsbandsleguan så vill inte yttra mig för mkt men som Lovet säger så kan det bero på attden ska dvala med det beteendet den har. Kan även vara omställningen om du precis skaffat dem.

97
42
Micke81:
Tackar för svaren. Har inte förberett dvalning. Men jag får lösa de:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild