Ökentema

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

107
7
Andresjolander97:
Tjenare! Är lite trött på hur de ser ut i mitt terrarium för tillfället och tänkte lägga lite extra energi på att få det att se lite roligt och bättre ut och lite mer naturlig miljö för min leopardgecko.
Skulle gärna ta imot lite tips och bilder hur man kan få det att se lite öken aktikgt ut och vad för bottensubstrat jag kan använda osv allt från botten till toppen helt enkelt. Just nu ser det rätt katastrof ut, har Eco earth i botten o några växter och 2 sten gömställen och inget passar helt enkelt ihop

2966
1645
Hoggaforfan:
Grus med kanske lite torv i och en del sten borde fungera, då blir det ganska likt habitatbilderna i alla fall.
Googla "Eublepharis macularius habitat" så ser du hur de lever i det vilda och kan få inspiration av det.

Jag har inte så många bilder på öken och ingen från rätt område men kanske kan ge inspiration:
Fogsand: cdn.terrariedjur.se/Gallery/large/10003305_10050213.jpg
Grus: cdn.terrariedjur.se/Gallery/large/10003305_10046794.jpg

107
7
Andresjolander97:
Hoggaforfan skrev:
Grus med kanske lite torv i och en del sten borde fungera, då blir det ganska likt habitatbilderna i alla fall.
Googla "Eublepharis macularius habitat" så ser du hur de lever i det vilda och kan få inspiration av det.

Jag har inte så många bilder på öken och ingen från rätt område men kanske kan ge inspiration:
Fogsand: cdn.terrariedjur.se/Gallery/large/10003305_10050213.jpg
Grus: cdn.terrariedjur.se/Gallery/large/10003305_10046794.jpg

Den med gruset såg ruggigt fint ut! Ska nog försöka sträva efter något liknande :) 

2048
773
psyjoh:
Jbl terrasand eller zoomed excavator i 2/3 av botten och resten finkornig sand. Har jag i samtliga av mina torra terrarie. 

107
7
Andresjolander97:
psyjoh skrev:
Jbl terrasand eller zoomed excavator i 2/3 av botten och resten finkornig sand. Har jag i samtliga av mina torra terrarie. 

Excavator sand är såndär man kan forma till grottor och liknande eller hur?

2048
773
psyjoh:
Det stämmer. Har haft det till min leo och det funkade bra. Men jag föredrar jbl terrasand. Den är lättare att forma, håller bättre och är snyggare i både färg och konsistens.

107
7
Andresjolander97:
psyjoh skrev:
Det stämmer. Har haft det till min leo och det funkade bra. Men jag föredrar jbl terrasand. Den är lättare att forma, håller bättre och är snyggare i både färg och konsistens.

Hur fungerar det där? Tillsätter man nått och då former sanden sen torkar den eller hur? :)

107
7
Andresjolander97:
Och hur fungerar det då med värmematta? Kan den skicka igenom värme eller kan man ha den nergrävd under sanden?

2048
773
psyjoh:
Om du kör jbl's variant så är den klar att använda när du får den. Zoomed excavator måste du blanda med vatten. Jag brukar ha värmemattan i den delen där jag har vanlig sand. 
Har provat att ha den under leran när jag haft det i glasterrarie och det funkar men inte tillräckligt för att värma upp ett helt terrarie. Beror ju oxå på hur tjockt lager du bygger, om det är grottor eller tunnlar osv. 
Mitt tips är att ha leran i 2/3 ungefär och sand i 1/3 och där ha mattan. 

107
7
Andresjolander97:
psyjoh skrev:
Om du kör jbl's variant så är den klar att använda när du får den. Zoomed excavator måste du blanda med vatten. Jag brukar ha värmemattan i den delen där jag har vanlig sand. 
Har provat att ha den under leran när jag haft det i glasterrarie och det funkar men inte tillräckligt för att värma upp ett helt terrarie. Beror ju oxå på hur tjockt lager du bygger, om det är grottor eller tunnlar osv. 
Mitt tips är att ha leran i 2/3 ungefär och sand i 1/3 och där ha mattan. 

Jag tittade lite på Youtube på klipp där dom formar och bygger med leran och det ser ju helt fantastiskt ut! Hur ofta behöver man byta ut sanden/leran? Det såg ju ut som ett måste. Bygga lite grottor och högre pelare och små kullar han kan krypa runt på. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild