Matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
4
Jennifer:
Hejsan har en 0.1 kungspyton som vägrar äta. Hon e runt 3 månader och jag köpte henne på expo syd i kristianstad och hon har inte ätit hos mig någon gång. 
Vad ska jag göra?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Nu är jag osäker när årets expo syd var men brukar ligga i slutet av Augusti vilket betyder att ormen inte ätit på ca.3 veckor, det kan absolut inte kallas matvägran hos pytonormar :) Ska gå ett par månader minst för att det ska kallas matvägran & man bör sätta in åtgärder :) 

Mitt tips är att ge den lugn & ro, gärna stå i ett rum där det inte rör sig människor och utan ljud :) Och givetvis inte ta upp den eller ut den på några månader. Det brukar funka på 99% av alla matstrulare! 

Ett annat tips jag kan ge är att här i forumet har din fråga ställts åtskilliga gånger! Alltså "min kp matvägrar, vad göra?" Så det finns en hel del forumtrådar med massa bra tips & trix, gå igenom dom så finns säkert några andra ideer där med :) 

 

Lycka till!


544
424
Gibblo:
Jonas_ skrev:
Nu är jag osäker när årets expo syd var men brukar ligga i slutet av Augusti vilket betyder att ormen inte ätit på ca.3 veckor, det kan absolut inte kallas matvägran hos pytonormar :) Ska gå ett par månader minst för att det ska kallas matvägran & man bör sätta in åtgärder :) 

Mitt tips är att ge den lugn & ro, gärna stå i ett rum där det inte rör sig människor och utan ljud :) Och givetvis inte ta upp den eller ut den på några månader. Det brukar funka på 99% av alla matstrulare! 

Ett annat tips jag kan ge är att här i forumet har din fråga ställts åtskilliga gånger! Alltså "min kp matvägrar, vad göra?" Så det finns en hel del forumtrådar med massa bra tips & trix, gå igenom dom så finns säkert några andra ideer där med :) 

 

Lycka till!





Yes! Just kungspyton kan ju vägra mat i flera månader utan att det ens är onormalt.

Håller med Jonas här i alla fall, ge den lite ro och lite tid. När du sen ska mata så kan du lägga ormen tillsammans med bytet i t.ex. en papperspåse eller liknande och låta dem vara över natten.
På morgonen brukar bytet vara borta!


12
5
J_R:
Jonas_ skrev:
Ska gå ett par månader minst för att det ska kallas matvägran & man bör sätta in åtgärder :)


Detta gäller altså även så unga individer?


544
424
Gibblo:
J_R skrev:


Detta gäller altså även så unga individer?




Ja, ett par månader är då inga problem.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

J_R skrev:


Detta gäller altså även så unga individer?



Om vi pratar pytonormar klarar även unga eller nykläckta individer långa perioder utan mat, vatten måste dom givetvis få i sig emellanåt :) Ett par tre månader klarar dom absolut, sen får man ju ta beslut i varje fall om det är värt att lägga ner jobb på den om den är väldigt ung, mitt resonemang iaf :) 

 


12
5
J_R:
Jonas_ skrev:


 

Om vi pratar pytonormar klarar även unga eller nykläckta individer långa perioder utan mat, vatten måste dom givetvis få i sig emellanåt :) Ett par tre månader klarar dom absolut, sen får man ju ta beslut i varje fall om det är värt att lägga ner jobb på den om den är väldigt ung, mitt resonemang iaf :) 

 



Tack för den infon (Även tack till Gibblo) Jag nojade över min P curtus som jag trodde skulle ta mat direkt mer eller mindre efter allt vad jag läst om deras matlust. Dock bara hemkommen för 3 veckor sedan så givetvis kan det va anledningen. 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

J_R skrev:


Tack för den infon (Även tack till Gibblo) Jag nojade över min P curtus som jag trodde skulle ta mat direkt mer eller mindre efter allt vad jag läst om deras matlust. Dock bara hemkommen för 3 veckor sedan så givetvis kan det va anledningen. 


Ingen fara J_R! Det forumet dels är till för, hjälpa varandra :) 

Du kan nog vara helt lugn angående din curtus, ge den som sagt tid att acklimatisera sig (stavning?) kan ta allt från nån dag upp till nån månad, nåt som också är jätteviktigt är att inte prova ge mat för ofta till en orm som strular, det bygger ofta på problemet :/ Räcker att prova varannan vecka en gång eller nåt sånt.. Sen när den börjar äta kan man givetvis mata mycket tätare :) Det är svårt att bara se på när en orm matvägrar men att ta det lugnt och inte stressa och prova för mycket löser ofta problemet sig självt säger min erfarenhet iaf :) 


83
44
Michael_B:
Jag köpte en morelia viridis i sommar som inte åt på några veckor.  Jag blev också helt nojig men gjorde som Jonas sa, väntade i två veckor innan jag provade igen och då gick det bra.Och nu så är det inga problem med maten längre. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild