Hur rengör ni bäst era OSB-terrarier?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Prudenceski:
Tjena!

Får snart hem mitt terrarium som är byggt i OSB och skulle vilja ha tips på bästa sätt att rengöra detta invändigt.

Det är en skäggagam som ska bo där och insidan kommer vara fuktspärrad när jag får det. Är inte säkert på vilken typ av spärr som används men det är byggt av samma snubbar som äger SP Dragons så jag räknar med att det är oskadligt och lämpligt för djuret :) 

Så, är det virkon som många pratar om som ska användas eller hur gör ni andra?

Tacksam för tips och råd! :) 

2048
773
psyjoh:
Jag tar ut skäggisarna och inredning. Sprutar med virkon och låter det verka och sen torkar av. Virkonet är ej bra för djurets hud men ej giftigt för dem. Inredningen rengör jag för sig själv eller kastas. Detta sker dock endast 1-2ggr/år. Viss inredning lite oftare beroende på hur dem skitar ner. Matskålar o.dyl.  blir ju i stort sett varje dag. Men de diskas bara av. 
Har bara använt virkon senaste gången jag rengjorde. Tidigare använde jag såpavatten och sprit. 
Är osb'n fukrspärrad så bör den klara det. Nu har jag alltid haft bakgrund i alla mina terrarier så det jag rengjort med har bara kommit i kontakt med osb'n i taket o golvet men har inte sett några problem än så länge. Byggde iofs nya nu o slängde dem gamla så tiden lär väl utvisa ;)

88
72
gebon:
Vet inte om det är nödvändigt med desinfektionsmedel vid normal rengöring av burken? Fast tycker man det, så är Virkon dessutom ett av de desinfektionsmedel som påverkar lackade/målade ytor minst ( sprit mest ). Medlet är däremot grymt tufft mot vissa metaller som koppar, mässing, järn och aluminium. Så har man ett alu,glas kan det vara klokt att undvika att spruta på ramen. Inte säkert att glasskivorna håller ihop om ramen försvinner:)



1275
1724
Falk:
I ett karantän terrarium eller i ett karantän rum så hade jag kört virkon men inte annars.

2048
773
psyjoh:
Ja vid normal städning är det lite overkill men vid storstädning och byte av inredning osv. så är det det bästa och lättaste medlet att använda. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild