Varför sån skillnad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

166
54
Leoleopardgecko:
Hej! Det första jag tänkte fråga är om två olika arter kan känna av varandras kön. Så om 2 olika arter ödlor, båda hanar, korsar varandras väg, uppstår bråk då? 

Jag har nämligen låtit min skink och leopardgeckos mötas. Då på avstånd ifall någon skulle vilja anfalla så att jag kan hindra det. Så dom har alltså inte haft någon kroppskontakt. 
När min leopardgecko hona möter skinken händer ingenting. Mer än att hon blir stressad, kan vara pga hanteringen också. Men ingen nyfikenhet. 

Däremot, när hanen möter skinken uppstår lite olika reaktioner. Skinken ryggar tillbaka och springer iväg. Medan leopardgeckon vill gå efter och lukta(?) Hade dom två i händerna och Leo sträckte sig verkligen mot skinken, men efter en stund började leo istället backa allt vad han kunde. 

Någon teori varför det skiljer så mycket? Det handlar alltså inte om att det är två olika arter, utan två olika "personligheter". Hur kommer det sig? Är det färgen, är det könet eller är det lukten? 

Jag skulle aldrig sätta ihop dom då jag inte vill riskera något. Men jag är nyfiken hur det kan vara så olika reaktioner.

293
354
Dynamitella:

De är djur. Allt vi kan göra är att spekulera. Då min ögonfransgeckohane försöker para sig med mig trots att jag är människa antar jag att deras instinkter tar över förståndet. Instinkterna i fråga kan ju vara allt från att gömma sig, springa, attackera eller ja, para sig.

Oavsett vilket hade jag inte låtit dem träffas alls, kroppskontakt eller ej. Det kan ju knappast vara fördelaktigt för något av djuren.


544
424
Gibblo:
Som Dynamitella säger så är det väldigt instinktsdrivna djur, reptilhjärnor är ganska simpla. Det är solitära djur, de kommer aldrig "bli kompisar" eller uppskatta kontakt med någon annan reptil, eller likadan för den delen.

166
54
Leoleopardgecko:
Haha nejnej, polare lär dom aldrig bli hur mycket man än vill det. Och nä inte kommer jag låta dom träffas framöver oavsett vad som kommer fram.
Har aldrig trott att Leos nyfikenhet beror på att han vill bli polers med skinken, mest nyfiken vad det beror på. Och självklart kan man bara spekulera, men kan vara kul att höra andras spekulationer också.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild