Stroke?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:
Har läst på några få ställen att skäggagamer (säkert andra arter också förstås) kan få stroke. Är det någon här som har erfarenhet av det och isåfall hur yttrar sig det?

Orsaken till att jag frågar är att en av mina hanar dog plötsligt. Han fick intensiva kramper som kom i intervaller, så kraftiga att han föll på rygg. Hela kroppen vreds i konstiga ställningar, munnen öppen, svart under hakan. Allt var över på mindre än ett dygn. Han vara inte ens ett år gammal och verkade kärnfrisk - ett riktigt praktexemplar faktiskt.  :( 

Någon som känner igen detta?

2048
773
psyjoh:
Det låter ju utan tvekan som ngt neurologiskt. Har själv aldrig varit med om det eller hört talas om det. Låter ju som ett ep anfall. Det kan orsakas av stroke men även tvärtom att anfallet kan orsaka en stroke. 

1159
625
Temla:
psyjoh skrev:
Det låter ju utan tvekan som ngt neurologiskt. Har själv aldrig varit med om det eller hört talas om det. Låter ju som ett ep anfall. Det kan orsakas av stroke men även tvärtom att anfallet kan orsaka en stroke. 


Jag håller med, låter som ep anfall. Kan reptiler få sådana? Eller kanske det var en hjärntumör? 

544
424
Gibblo:
Intressant ämne, är ledsen att han behövde dö på det viset Temla. Du kanske kan skicka honom till något universitet som kan obducera honom eller liknande?

181
110
Stina:

Gibblo skrev:
Intressant ämne, är ledsen att han behövde dö på det viset Temla. Du kanske kan skicka honom till något universitet som kan obducera honom eller liknande?


 

Vore klart intressant med en sk utvidgad obduktion. Tänk om det finns någon vet som skullevara intresserad? 


1159
625
Temla:
Tack Gibblo! Ja, hoppas verkligen ingen behöver uppleva något liknande för det var fruktansvärt att se. Jag satt och höll honom så han inte skulle göra illa sej när kroppen krampade och förhindra att han föll på rygg igen. Han dog i mitt knä i ett sista krampanfall. 

Vet inte om ni kommer ihåg men jag gjorde en tråd om just obduktion för ett tag sedan (det var när skäggisen dog). Jag kunde inte lösa det problemet tyvärr. Gjorde en del förfrågningar, bland annat hos en veterinär. Kostade massor med pengar. Har dock lämnat kroppen till en person som ska ha lite utbildning på sådana där saker men har inte hört tillbaka än. 

1275
1724
Falk:
Har själv bevittnad precis som det du beskrev fast på en liten juvenil.

1159
625
Temla:
Falk skrev:
Har själv bevittnad precis som det du beskrev fast på en liten juvenil.


Åh.. ja du vet du hur hemskt det är. Fick du någon förklaring på vad det var?

544
424
Gibblo:

Temla skrev:
Tack Gibblo! Ja, hoppas verkligen ingen behöver uppleva något liknande för det var fruktansvärt att se. Jag satt och höll honom så han inte skulle göra illa sej när kroppen krampade och förhindra att han föll på rygg igen. Han dog i mitt knä i ett sista krampanfall. 

Vet inte om ni kommer ihåg men jag gjorde en tråd om just obduktion för ett tag sedan (det var när skäggisen dog). Jag kunde inte lösa det problemet tyvärr. Gjorde en del förfrågningar, bland annat hos en veterinär. Kostade massor med pengar. Har dock lämnat kroppen till en person som ska ha lite utbildning på sådana där saker men har inte hört tillbaka än. 



Nej jag förstår det, man får bara acceptera att det är en del av livet och att det ibland händer fortare än väntat, även om det känns hårt såklart. :/

Jag har ett visst minne av den tråden ja! Trist att det kostade en massa pengar i slutändan men du kan ju försöka kolla runt, du kanske hittar ett gratis alternativ nu.
Det är ju höst och skolorna har precis börjat så du kan ju ha tur där.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild