Dvalning av majssnok!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
snabel95:
Hej! Tänkte bara höra med er om ni brukar dvala era majssnoksjuveniler? Det börjar väl bli dags för det, om man ska göra det? Har ingen tidigare erfarenhet av just dvalning så alla tips på hur man isf gör är uppskattade!

1662
779
fluffis:
Själv tror jag stenhårt på dvalning (eller vintervila som jag brukar kalla det) eftersom det känns naturligt och förhoppningsvis förlänger livet på de små liven :)

Många vintervilar inte sina juveniler men jag gör det och väljer en kortare period för det. Mina egna "regler" är att juvenilerna inte ska vara kläckta för sent på året utan senast under juli ungefär. Dessutom ska de förstås vara friska, eller åtminstone se friska ut, för det är ju väldigt svårt att säkerställa hälsan på en orm egentligen.

Redan nu är det kanske lite väl tidigt att vintervila, men inte för sent för att planera för det :) För vuxna ormar brukar jag sluta att mata dem under oktober och sen dröjer jag 4-5 veckor innan ormarna nått den svala temperaturen, som de får leva i under 2-3 månader. Juvenilerna brukar jag vänta med tills slutet av de vuxnas vintervila, för att de ska ha hunnit få i sig mat och vuxit på sig.

Detta är på ett ungefär hur jag gör.

Man kan även läsa skötselråden både för majsorm och för svart råttsnok här på sajten. Det för svart råttsnok har jag själv skrivit och jag vintervilar mina majsormar och svarta råttsnokar på samma sätt. De är väldigt närbesläktade.

Kolla gärna i majsormsforumet under dvalningskategorin. Det finns massa trådar med frågor och tips att läsa genom.
majsorm.forum24.se/majsorm-forum-7.html

3
0
snabel95:
Okej tack så jätte mycket för tippsen! Tror jag väntar med att dvala mina små tills nästa år då :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild